Rundtur på Kjerringa i Selje (29.05.2016)  5

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass på Kjerringa (493m)
Endpoint P-lomme nedenfor Varden
Ascents Hushornet (337m) 29.05.2016
Kjerringa (497m) 29.05.2016
Nipa (355m) 29.05.2016
Varden i Selje (418m) 29.05.2016

Jeg har vært på toppen Kjerringa på Vestkapp tidligere, men aldri tatt rundturen som er beskrevet i Friluftskart Selje og Vågsøy kommunar, tur nr. 8.

Det var strålende værmeldinger for denne søndagen, så forholdene lå til rette for en fantastisk rundtur. Vi (Jon Sivert og jeg) parkerte en bil mellom avkjøringen til Kjerringa og toppunktet, noe nedenfor Varden, og den andre bilen like ved toppunktet. Vi startet turen med å gå over toppunktet på Kjerringa, deretter noen hundre meter nordover, slik at vi hadde utsikt mot Honningsvåg, Kvamsøya, Sandsøya og videre mot nord. Etter hvert fulgte vi delvis stien nedover mot Kluftene og videre til et flott utsiktspunkt mot Erviksanden og Hovden, videre over Nipa og Hushornet, begge med flott utsikt mot bl.a. Dalskaret, Ervik og Stadhavet. Turen gikk videre på god sti mot Varden, der det var fantastisk utsikt mot Sunnmørsalpene, og vi gjenkjente bl.a. Slogen.

En strålende rundtur i klart vær, der det kun var vind av betydning den siste strekningen opp mot Varden. En rundtur som anbefales!

Installasjonen til meteorologisk institutt på Kjerringa, med utsikt mot bl.a. Kvamsøya og Sandsøya på Sunnmøre