Skorafjellet og Fossabotnsnakkane (29.05.2016)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Characteristic Jogging
Ascents Austre Stemmefjellsnakken (853m) 29.05.2016
Skorafjellet (821m) 29.05.2016
Visits of other PBEs Kjøpmannavadet Parkering (250m) 29.05.2016

Startet fra Kjøpmannavadet (bomveg, nå 40 kroner) og fulgte nymalte røde merker oppover mot Burlifjellet og Skorafjellet. Stien og de røde merkene sluttet på rundt 550 høydemeter, men da er man over skogen og har fri sikt mot de nærmeste toppene. Bestemte meg for en direkte og relativt bratt rute oppover den grønne vestsiden av Skorafjellet. Det er to toppkandidater her på toppen, tror kanskje det sørligste er en anelse høyere.

Deretter videre mot Fossabotnsnakkane. Prøvde meg direkte ned den meget bratte sørryggen, men måtte trekke litt ned i østsiden for å komme forbi et par skrenter. Her møtte jeg for alvor på snøen og mye av fortsettelsen gikk dermed på snøfonner. Tungt oppover, men desto lettere ned igjen. Fulgte en ganske naturlig trasé og unngikk de bratteste partiene. Høyeste punktet her var noen meter sør for den lille varden.

Stort sett samme rute på vei ned igjen bortsett fra at jeg rundet rundt på vestsiden av Skorafjellet. Veldig greit å ta seg frem her. Alt i alt en fin joggetur i et flott og lite brukt terreng.

På vei oppover mot Skorafjellet
Panaorama mot vest og Gullfjellet
Utsikt mot Bjørnafjorden og havet i vest fra Fossabotnsnakkane
Den bratte sørryggen ned fra Skorafjellet.
Panorama fra Fossabotnsnakkane.
Slapper av i 20 grader og vindstille på toppen av Fossabotnsnakkane.
Utsikt mot Gjønakvitingen m.fl.
Start date 29.05.2016 16:11
End date 29.05.2016 18:13

Skorafjellet i Fusa

Written by knutsverre 30.05.2016 10:52

Fin tur og rapport, Vegard! Jeg var der 11. mars 2014 og laget en liten varde på en høyde sør for trig-merket der jeg mente det var høyest. Stemmer det med dine observasjoner?

Sv: Skorafjellet i Fusa

Written by elbow 30.05.2016 12:00

Takk for det Knut Sverre! Trig-punktet var definitivt lavere, men jeg lurer på om ikke punktet 15-20 meter sør for varden din var en anelse høyere. Men sikker er jeg ikke og i så fall snakker vi om centimeter.