Svaraberget og Oksen. Alene. (29.05.2016)  4

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Vegkryss NV Roksetvatn (196m)
Endpoint Vegkryss NV Roksetvatn (194m)
Ascents Oksen (419m) 29.05.2016 12:43
Svaraberget (426m) 29.05.2016 13:59

Denne helga vurderte jeg Litjskrymten, men ingen ville være med. Været ble også litt dårlig etter hvert. Listbeth og jeg bestemte oss derfor for å ta et par åstopper på Fosen på søndag. Det medførte sent oppe, rask frokost, rask pakking og sistemann inn på Fosenferga kl 10.29.59. Kjørte inn til Roksetvatnet og parkert ved krysset nordøst på vatnet. Vi gikk mot Oksen først. Tok beinvegen sør for vann 310 og den siste biten opp på Oksen gikk jeg alene. Møtte Lisbeth igjen nede ved vannskillet rett vest for Oksen etter en liten halvtime. Fulgte nå stien rundt kollen og Lisbeth fulgte den helt tilbake til bilen. Jeg tok imidlertid av stien og småløp mot Svaraberget. Kom opp dit etter en halvtimes tid og en halvtime deretter møttes vi ved bilen. Fin tur for begge to og vi fortsatte med en liten turistrunde rundt på Fosen hvor vi endte opp på Brekstad på Ørland og tok ferga over til Agdenes og via Orkanger endte vi opp der vi som regel ender opp; hjemme.

Vegatasjonen går helt opp på toppen på vestsiden av Oksen. Dette er sjeldent på Fosen i over 400 m høyde.
Topplatået av Oksen er helt dekket av myr. Dette er vel også litt sjeldent, selv i Trøndelag.
Soria Moria i det fjerne.
Det blir blåbærtur til Oksen i høst!
Her, mot Svaraberget er vi klart over tregrensa.
Vestover fra Svaraberget ser vi utover havet.
Etter åsturen i Rissa reiste vi utover Ørlandet og så dette fine lyset på en kolle ute på Garten.