Kommunetoppen i Frogn - Varden i Frogn (29.05.2016)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Håøya øst (1m)
Endpoint Håøya øst (1m)
Ascents Varden i Frogn (230m) 29.05.2016

Jeg fikk omsider litt tid til Akershus siste kommunetopp for min del. Det enkleste på denne tiden av året er å ta hurtigbåten/#Ruter i fra Aker Brygge til Håøya Øst. Båtturen tar 1 time og ti minutt, med avgang 10.00 eller 15.00. Kun båten klokken 10.00 gir god nok tid til "toppstøt"; nesten to timer. Den klokken 15.00 gir under en time. Det finnes sikkert andre muligheter også, eventuelt kan man ta båten til/fra Drøbak og kanskje sykle en del av veien. Se #Ruters rute B21/B22, avhengig av årstiden for mer info. 72,- en vei, fra Aker Brygge.

B21-ruten. Baronen

Vel på land går man 2-300 meter over en bakkekam, på fin grusvei. Ved et murhus går stien bratt opp til venstre. Etter den første lille kneika flater stien noe ut og går tidvis også nedover. Cirka halvveis svinger den brått opp til høyre, med bra stigning igjen. Når man nærmer seg toppen, cirka 100 m ifra, kommer man til et kryss, med oppmurt sti. Her holder man til høyre for så å gå til høyre etter 50 meter, inn på en nesten usynlig sti til topps.
I dag var det fortsatt 17. mai sløyfe på toppen.

Skytterstilling. Begynner å nærme seg toppen.

Etter at toppen var besteget gikk jeg en kjapp tur sørover til høyde 220. Her er det mange spor etter festningsanlegget.

Det regnet tildels mye, og lyng og trær var full av dråper som gjorde meg søkkvåt.
Etter avstikkeren sør var det dags for å snu. Turen tok ca. 1 og 1/2 time, så si uten pauser og i rask gange. Det er ingen tid til å henge hvis man skal rekke båten 13.05 tilbake. Hadde det vært godvær kunne man godt ha ventet til 17.05. Øya er idyllisk og byr på strand og ro. Da hadde man hatt god tid.
Det får bli en annen gang. :0)