Telting på Skjenafjellet i Bergen (27.05.2016)

Written by overlandscape

Start point Bjørkelien
Endpoint Bjørkelien
Ascents Lyderhorn (396m) 27.05.2016
Skjenafjellet (319m) 27.05.2016
Ørnafjellet (329m) 27.05.2016

Følte for et døgn i naturen etter jobb i dag. Pakket tingene og gikk hjemmefra til Gravdal og tok til venstre rett etter kommandørboligen. Gikk en sti mellom noen hus og kom omtrent rett opp på Ørnafjellet. Gikk så videre til Skjenafjellet hvor jeg visste det var en knall teltplass med super utsikt mot solnedgangen.

Mens jeg satte opp teltet la jeg merke til en skikkelig tåkevegg ut mot havet. Var spent på hvor raskt den kom inn mot land. Kveldståke var varslet. Siden dette var en såpass kort tur hadde jeg handlet inn en øl, engangsgrill og grillmat. Skikkelig luksus mot den vanlige frysetørket maten. Koste meg maksimalt mens jeg fulgte med på tåka som kom sakte nærmere.

I det solen var i ferd med å gå ned hadde tåka kommet helt inn til Askøybroen og hadde lagt seg som et teppe over det laveste av landskapet. Tåken snirklet seg videre under broen og inn mot Bergen sentrum.

Det var en Orreleik pågående med jevne mellomrom rett ved teltet, så det var ikke så lett å sove. Det gjorde ikke noe, for alt som foregikk i naturen var spektakulært. Bildet under ble tatt 2:18 på natta. Lysstripen på venstre side er Askøybroa.

Neste dag kokte jeg kaffe, lagde grøt og pakket sammen før jeg gikk videre til Lyderhorn og ned banuren og hjem. Der ventet plenklipping før det eventuelt kom regn.