Skumringstur til Håfjellet - siste pf 500-topp i Hordaland (27.05.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Hålandsheio parkering (330m)
Endpoint Samme (330m)
Ascents Håfjellet (937m) 27.05.2016
Visits of other PBEs Hålandsheio parkering (325m) 27.05.2016 20:36
Nesestølen (578m) 27.05.2016 20:36
Supre værmeldinger før denne helgen, og jeg forsøkte å lokke Bente med på hotellopphold i Skånevik med en liten bestigning, men hun ville heller dra på tillyst kulltreff fredag kveld(uforståelig prioritering..), så jeg dro avgårde alene .Evindelig jobbmas, saktegående køer både her og der, bobiler og latviske trailere gjorde at jeg ikke var framme på Håland før rundt kl 20.30, og jeg gikk derfor rett på sak, startet å gå uten å sjekke inn på hotellet etter parkering på Hålandsheio parkering med avgang litt over 2030. Fant stien med en gang, men den så ikke VELDIG mye brukt ut, og var relativt utydelig særlig over myrpartiene første halvtimen. Bra skilting, påpasselighet og bruk av tidligere besøkendes GPS-spor gjorde det imidlertid greit å følge stien uten tidsspille av noe slag. Med min sene start så jeg for meg mulig solnedgang fra toppen, slett ikke å forakte det nei! Passerte Nesestølen i sørflanken av fjellet før stien nå tok retning direkte mot toppmassivet i vestnordvestlig retning, og snart viste det seg med en tilsynelatende bratt stigning rett i mot
Skyggen av Håfjellet mot sørøst
Rest av vinter ved tjernet sørøst for toppen

Stien var herfra bra merket med varder, og fint lagt i bratten opp øst/sørøstflanken, og etter knapt halvannen time var jeg oppe og kunne nyte en overraskende flott utsikt.
Toppen..

En lavtstående sol i nordvest "svevde" over tåkebanker helt ute ved kysten og kastet de siste rødlige skjær mot fjellene.
Utsikt innover Åkrafjorden. Folgefonna til venstre

Jeg hadde ikke fått sjekket inn på hotellet og heller ikke fått gitt beskjed om at jeg ble sen, og fikk heller ikke ringt fra toppen, men valgte uansett å bruke en liten halvtime på toppen på å få med meg det flotte kveldslyset, og få i meg litt nødvendige kalorier etter en noe heseblesende egentlig altfor lang kjøretur.
Skumringslyset har krøpet inn over Folgefonna
Rosendalsalpane. Umiskjennelig profil av Melderskin..
Utsikt mot vest, med bla. Siggjo(venstre) og Stord(høyre)

Forlot ikke toppen før rett over 2230, men i lett småjogg ned igjen var jeg nede ved bilen før kl 2330, fortsatt med bra lys etter en egentlig veldig fin tur på en nydelig forsommerkveld

Håfjellet var min 30. og siste topp i Hordaland med pf>500m, og det har vært utrolig mange flotte turer som har gitt meg atskillig ny kunnskap om eget hjemfylke og naturopplevelser for livet. Min subjektive rangering av disse 30 flotte fjellene:
1. Oksen - Unik utsikt med plassering i skjæringspunktet hvor Hardangerfjorden deler seg i 4
2. Folgefonna Sør - Utsikt over nesten hele Hordaland(++); og alle vegetasjonssoner på
veien opp fra Sunndal via Keisarstigen til Fonna.
3. Bruviknipa - Kneisende bratt over Sørfjorden, sjeldent rik fjellflora.
4. Ulvanosa - Bratt, høyt, stedvis luftig fjell langt ute mot kysten med vid utsikt
5. Kvitanosi - Fantastisk utsikt, fra "byfjell" i vest til Hurrungar i øst, Lodalskåpa med
Jostedalsbreen i nord, Hårteigen og Folgefonna i sørøst og sør.
6.(og siste "poengplass") Vesoldo: Flott plassering "midt i " Hardangerfjorden

Start date 27.05.2016 20:35
End date 27.05.2016 23:27

Hordaland pf500+

Written by Tungpust 03.06.2016 17:37

Gratulerer.

Sv: Hordaland pf500+

Written by Stigun 03.06.2016 23:51

Takk for det, Lars! Du har mange flotte turer å se frem til!

Gratulerer med ny ferdig liste

Written by ilyslo 01.06.2016 13:41

Takk for mange motiverende turrapporter. Interessant med rangeringen til slutt. Oksen neste for min del:)

Sv: Gratulerer med ny ferdig l

Written by Stigun 03.06.2016 23:55

Mange takk Ivar! Hyggelig at turrapportene blir lest og at de motiverer:-) Pass på å ha Yr.no med på laget når du/dere skal på Oksen!

Gratulerer Stig ....

Written by knutsverre 30.05.2016 10:40

Det gikk ikke lange tiden for deg å fullføre denne listen! Vel blåst! Solide turer og meget bra PF-fangst de siste dagene!

Sv: Gratulerer Stig ....

Written by Stigun 30.05.2016 21:05

Takk for det, Knut! Og takk for at du tipset meg om denne spennende listen med alle de flotte turene og ditto opplevelsene!

Takk for det

Written by Stigun 30.05.2016 08:55

Otto! Hyggelig å bli den tredje til å fullføre denne flotte listen etter garvede fjellfolk som Deg og Knut Sverre!