Odda: Odlandsnosa (27.05.2016)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Anleggsvei til Blåbergdalen (740m)
Endpoint Samme (740m)
Ascents Odlandsnosa (1,481m) 27.05.2016

Dette er en skitur som krever litt timing. Det gjelder å vente til snøen smelter mest mulig på anleggsveien, men ikke i terrenget. Kom ikke så lengt opp med bilen som planlagt, men langt nok.Måtte bære skiene i 2 etapper før Grytøyrstølen. Videre en liten etappe over lyng og gress samt noen smale snøtunger.
Skiføret var ikke som jeg hadde tenkt. Hadde satset på hardt føre oppover og mykt og fint nedover. Det ble bløtt føre etter Grytøyrstølen og helt til topps.. Utrolig tungt å komme seg opp på toppen. Planen om å fortsette til Breifonn ble fort fotkastet.
Toppen: Det var 2 toppunkt, begge med varde. Det vestligste med trigpunkt har høyde 1479 på kartet. Den andre varden ligger ca 200 m NØ for trigpunktet. Denne toppen er på kartet over 1480 m. GPS-måling viste at denne var høyere enn trigpunktet med 1 meter. Den virket også høyere. Jeg anslår høyden til 1381. Har rettet høyde, PF og plassering i PB.