Store Ringstinden (27.05.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Ringselva
Ascents Store Ringstinden (2,124m) 27.05.2016

Jeg var i Oslo på et møte på torsdagen så det virket som en god anledning til å tilbringe resten av helgen i Jotunheimen. Overnattet i nærheten av Ringebu og tenkte å kjøre tidlig på fredagen for å gå en tur fra Krossbu. I virkeligheten ble det ikke noe tidlig start men jeg rakk å dra kl.8 og planen ble endret da jeg så at denne dagen skulle bli den eneste finværsdag i løpet av helgen. Etter forrige helgens tur til Kågtind var jeg innstilt på å oppfylle en annen av drømmene mine. Det å gå en topptur i Hurrungane. Det er også et område jeg aldri har rukket å besøke før siden det krever litt mer bilkjøring enn å besøke noen av de andre fjellene i Jotunheimen. Men nå var jeg gira på å få det til. Hadde fått inntrykk av at Store Ringstind er en flott skitopp, så det ble dagens turmål for meg. Ankom Turtagrø litt før kl.11, kjøpte kart og kjørte videre opp Tindevegen til der turen starter ved Ringselvi. Jeg var visstnok ikke den eneste på fjellet i dag for det var flere biler parkert der. Da jeg endelig var klar for å gå var det nesten kl.11.30 og varmt. Skikkelig shorts og singlet vær i dag!

Nede ved Ringselva med Midtre og Store Ringstind på andre enden av dalen
Ble litt brattere opp mot breen
Store Ringstind sett fra under Midtre
Opp mot traversen. Og ja, det hadde gått skred akkurat der traversen går....
Store Ringstind
Stølsmaradalstind
Midtre Ringstind så ikke så kult ut herfra
Utsikt mot Storen!
Bresprekker
Første glimt av fantastiske Store Austanbotntind

Gikk med ski på sekk et lite stykke, kanskje 10 minutter eller noe sånt. Her snakker vi ikke om skibæring av nordnorske proporsjoner! Etter å ha truffet litt snø begynte den lange innmarsjen sørover. Flott å se dagens topp på andre enden av dalen, det var veldig kult. Ble nesten en time før jeg begynte den første ordentlig motbakke opp mot breen og her var det ganske greit å gå på ski, snøen hadde ikke blitt råtten enda. Gikk litt til fots mot slutten da det var noe brattere og hardere snø. Etter å ha kommet på en liten ryggformasjon tok jeg en liten pause for å toppe opp med solkrem og drikke litt. Og så ble det videre mot en travers på nordsida av Midtre Ringstind. Her var det ganske isete å gå i sporet og skiene måtte av igjen siden jeg ikke er en stor fan av å dette ned bratte fjellsider. Heldigvis var snøen mye bløtere da jeg kom til den neste bakken opp til toppen og utsikten ble betraktelig mer imponerende her. Stølsmaradalstind er definitivt en topp som har blitt lagt til min ønskeliste nå!

Far og sønn kjører ned fra toppen
Ser fint ut!
Posering med Austanbotntind
Posering med Storen i bakgrunn
Mot Soleibotntindane (tror jeg)
Ble mange bilder av dette
En annen jeg traff på toppen
Nede i dalen igjen

Fulgte fint og slakt spor oppover bakken og seinere krysset muligens en bresprekk. Fikk første glimt av Store Austanbotntind like før det brattere topphenget. Det var et fantastisk syn! Fortsatte på ski til ca.30m under toppen. Her var det tråkket umulig bratte spor som jeg slet med å gå opp siden bindingene mine har bare en hælløft som er forholdsvis lav. Så det ble av med ski og jeg gikk i gamle fotspor resten av veien. Traff en far og sønn på toppen pluss en annen gutt som hadde gått på solotur. Hyggelig å hilse på random folk i fjellet når det ikke er altfor mange av dem :) Det ble en lang og koselig pause med fotografering og prating på toppen før jeg gadd å ta bukse og jakke på meg for å kjøre ned. Det var fine snøforhold, god slushsnø selv om det var litt mer råtten mot slutten av den siste bakken ned til dalen. Traversen var ikke så ille da sola hadde tint opp snøen. Ble en kombinasjon av staking og skøyting i tung snø for å komme ut av dalen så den siste etappen gikk ganske sakte, men jeg hadde ingenting annet å gjøre denne ettermiddagen så det var bare kos å nyte omgivelser litt lenger. Bilen målte 18 grader da jeg var tilbake!!

Her

Written by Olepetter 05.06.2016 17:29

fikk du indrefileten i Jotunheimen på en drømmedag, ser jeg.

Flott!!

Written by 19topper 29.05.2016 10:54

Rapport og bilder av stjerneklasse :-D Tjohooooo

nydelige

Written by kobbenes 29.05.2016 08:08

turrapportar om alltid, Hannah!