Diverse småtopper i indre Vestfold (27.05.2016)

Written by Snilen (Lars)

Vetan (180m) 27.05.2016 14:10
Bjørnåsen (142m) 27.05.2016 15:15
Utsikten (126m) 27.05.2016 16:30

Fikk ånden over meg for å samle noen flere pf100-topper i eget fylke.

Første stopp var Brattås oppe i Høyjord. Jeg gikk opp beskrevet vei fra plassen Skår. Veien opp til Skår er ikke kjørbar med mindre man har veldig god bakkeklaring. Ingen førstebestigning, her var en bolt på toppen. Bushing det siste stykket opp

Litt nedover i dalen gikk turen til søndre Brattås. Jeg fulgte en liten vei inn mot Tinghaug og hadde planer om å kjøre rundt toppen på nord og vest-siden. Låst bom ved avkjørsel litt nord for Tinghaug satte en stopper for det. Parkering virka også litt ugreit, masse ekle skilt. Satte bilen iute i veikanten. Lang spaservei på bred og fin skogsvei retning Langvannet, så sydover forbi Stangevannet og til et hogstfelt vest for toppen. Herfra traktorvei opp til rett nord for toppen og sti til topps, der en liten varde åpenbarte seg. Ingen bushing, men lang omvei. Her hadde det vært fint med sykkel. Drøye 6 km på god vei.

Neste stopp var Storås i Andebu. Fulgte tidligere beskrevet rute fra syd. En grønn bil med skilter sto et lite stykke inne i skogen bak en bom . Så litt snålt ut. Ulåst bil, så ut til å ha stått der lenge. Toppen så litt luftig ut fra veien med bratte stup, men kurant vei opp bratta og mere slakt mot toppen

Stablet opp et par stener på det som ser ut til å være høyeste punkt nord på åsen
Nedbøyet trig.punkt litt syd for toppen

Neste topp var Flisefyr helt vest i Andebu. Jeg kjørte opp til Vidaråsen og videre på god grusvei til Karistua. Jeg fortsatte sydvestover på dårlig vei videre oppover til høyeste punkt på veien, der jeg såvidt klarte å snu bilen og parkere. Fra høyeste punkt fortsatte jeg veien litt nedover før jeg siktet meg opp mot tinden. Bushing opp til toppen. Var oppom flere knauser og tror jeg fant høyeste punkt etter litt bushing.

Høyeste punkt omtrent her?

Grådureren tok meg videre i retning Andebu sentrum, opp Møylandsveien, der jeg parkerte. Fin kjørevei helt opp til vanntårnet, men kjøring opp hit virker ikke populært i følge skilt. Stor sti til toppen, der det er et utsiktstårn.

Fint på toppen av tårnet

Turen gikk videre til Taranrød, der jeg stanset bilen i et veikryss med noen vedstabler sydøst for toppen. Slitsom krongling rett vest, til jeg traff bunnen av dalen ved enden av jordet. Noe enklere det sist stykket opp. Lite utsikt.

Bøkeskog på toppen

Lite utsikt på disse toppene, men vakkert kulturlandskap å være på tur i nå på våren når alt er lysegrønt. Antrekk: Lange og glatte turbukser, med strømpene dradd utenpå buksebeina, for å unngå flått.

Jeg stoppet på rasteplassen ved Mølledammen og tok en tur oppom Utsikten da jeg var nesten hjemme. Ca 7,5 timer på tur inklusive kjøring