Kommunetoppen i Øvre Eiker - Myrehogget (26.05.2016)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Innerst i Rakkesatdseterveien (433m)
Endpoint samme (433m)
Ascents Myrehogget (707m) 26.05.2016

Kjørte gjennom bom (cash 40,- ) ved ridebane, fortsatte forbi skytefelt, til høyre ved skistadion/kutorget, og helt til enden av Rakkestadseterveien. Herfra til fots på "skogsmaskinvei" opp langs Steinbekken. Ble litt forvirret av skilt til Myrhogget, valgte å fortsette i terrenget på cirkakurs istedet. Om dette var lurt vites ikke, da jeg ikke vet hvor denne stien går, og da den ikke var inntegnet på min GPS. Etter å ha basket litt opp og ned gjennom lyng og myr stod jeg ved foten av Myrehogget. Det var bratt opp østsiden, men jeg fant en gresskråning mellom stupbratte klipper. Flott spenningsmoment.
Vel oppe var det fantastisk utsikt. Jeg gikk litt nordover og skuet utover fortsatt snødekte topper i vest og nordvest, (Rjukan, Hardangervidda, Blefjell?) Veldig idyllisk med vannene var det også, både Hoggtjern og Sandtjern.
Ned fulgte jeg stien på vestsiden,og vestsiden av Hoggtjern. Ved demningen ble jeg usikker på retningen, og etter noen hundre meter skar jeg mot øst. Når jeg nærmet meg Steinbekken fant jeg atter denne stien som jeg fortsatt ikke vet hvor starter/går. ;0) Ned langs Steinbekken og på skogsveien til bilen.
En herlig tur i godværet!

Hytte ovenom Hoggtjern
Toppvarden
Sandtjern
Tilrettlagt sti på vestsiden av Hoggtjern
Hoggtjern
Forrvirrende skilt, men sikkert retteste og enkleste vei til Myrhogget