Hanekammen, Skolmen og Røyseheida i Vågsøy (26.05.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point Morteneset p-lomme (49m)
Endpoint Morteneset p-lomme (40m)
Ascents Hanekammen (652m) 26.05.2016
Røyseheida (502m) 26.05.2016
Skolmen (602m) 26.05.2016
Visits of other PBEs Morteneset p-lomme (40m) 26.05.2016

Parkerte på p-lommen på Morteneset, ved Måløy Sildoljefabrikk. Planen var å ta en rundtur, først til Hanekammen, deretter Skolmen, Røyseheida og tilbake til Morteneset. Det var fine forhold, med en temperatur på 12-13 grader, opphold og lite vind.

Jeg fulgte den merkede stien til Hanekammen, først litt kronglete gjennom skogen de første 10 min, og deretter ganske greit til Hanekammen, med flott utsikt i alle retninger. Etter en liten stopp gikk turen videre på stien til Skolmen (topp nr 12 av 23 i Vågsøy), med flott utsikt til Sørpollen, Raudeberg og over mot Stad. Fulgte etter hvert stien videre, og tok kanskje til venstre i retning Røyseheida litt for tidlig. Fant aldri noen sti, verken til toppen eller videre ned til Trollebø. Valgte å ta meg ned langs elva til Trollebø, men tviler på om det er det beste veivalget. Fulgte deretter bilveien tilbake til utgangspunktet. Fin rundtur!