Stryn/Luster: Kvitekoll, Ramnane og 1874 (26.05.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Kvamme (50m)
Endpoint Kvamme (50m)
Ascents Kvitekoll (1,915m) 26.05.2016
Ramnane (1,844m) 26.05.2016
Sørvest for Ramnane (1,872m) 26.05.2016

Ukeplanen besto av 1 stk fridag denne uka hvor det var meldt strålende vær. Denne dagen var jeg veldig innstilt på å nytte til det fulle. Jeg hadde gardert meg med flere interesserte turfølger denne dagen. Den heldige ble altså godeste Kjell fra Stardalen :.) Valget på turmål falt etter mye om og men på Kvitekoll m.flere fra vakre Kvamme i Oldedalen.

Jeg er ikke noen alpin starter, derfor hadde Kjell og jeg avtalt å møtes i Olden kl 0830. Dette ble en halvtime forsinket etter at en uheldig bilist hadde kjørt utfor på vei ned fra Utvikfjellet og Kjell derfor ble litt forsinket. Vi var ved godt mot da vi etter hvert møttes og kjørte min bil inn til Kvamme, nesten helt inne i Oldedalen. Etter å ha pakket sekkene ferdig og festet på skia, la vi i vei. Etter ca 5 minutt ble det en bråstopp. H...... kommer det fra Kjell. Han heiv av seg sekken og saumfarte i leting etter skiskoa.... De var aldeles fraværende.. Det hele endte opp med at han tok bilen min, stakkars KIA, og satte ut på bilens absolutt raskeste tur på smale veier, tilbake til Olden og konstaterte pr telefon at de stakkars skiskoa lå igjen hjemme på Jølster! Imens var jeg rolig begynt å bevege meg oppover mot Inste Kvamsstøylen. Så da Kjell kunne meddele at han tok seg en lynkjapp spontan handletur til fagre Stryn, fortsatte jeg i mitt rolige tempo oppover dalen og stoppet på ca 830 meters høyde. Jeg så at det var mulighet for å ta på seg skia på ca 900 moh og jeg fant derfor ut at dagens lengste matpause var dags å ta her solsteiken i påvente av turfølget. Etter en drøy time er fikk jeg endelig øye på en høypulserende stardøling i fint driv oppover mot meg og turen kunne endelig fortsette :-)

Vi kunne spenne på oss skia på de 900moh som anslått og bakkene opp mot Flatsteinbu var raskt forserte. Vi fortsatte deretter over høyde 1366 og fortsatte opp brefallet rett øst for Brenndalsnibba. Her byttet vi ut langfeller med kortfeller og kunne nyte et lettgått føre videre. Herfra var det stort sett en bein linje i retning Kvitekoll. Vi så rester av leirplass vest for Kvitekoll og noen skispor som kunne være noen dager gamle men ellers ingen folk eller ferske spor her. Vi bestemte oss for å ta Kvitekoll på returen for å utnytte å gli lengst mulig der det var råd. Vi tok en bra matøkt vest for Kvitekoll før vi fortsatte over Ramnane og deretter videre til punkt 1874, sørvest for Ramnane. Her var en fantastisk utsikt i alle himmelretninger. Kvamshesten og Blægja i Sunnfjord så ut som den lå rett borti høgget!

Vi tok av kortfellene de unnabakkene vi hadde muligheten og kunne derfor spare litt på kruttet innimellom. Selv om vi hadde brukt 1,5 timer på litt rot i byrjan så var vi begge enige om at denne solrike og vindstille!! dagen absolutt skulle nytes til det fulle. Da vi omsider sto på Kvitekoll 1915 var det første gang at den knelange tightsen litt motvillig ble byttet ut med skibukse. Fra Kvitekoll kunne vi skimte iallfall to stk som var på vei sørover fra Høgste brekulen, det var de eneste skiløpere vi så denne flotte maidagen!

Vi gled for det meste hele veien nedover breen igjen, med unntak av en flate der undertegnede måtte til med litt uvøren skøyteteknikk som i ettertid har blitt gjort narr av på fjesboka av turfølget Kjell. Han følte seg nok litt ovenpå siden skiprepping ikke er førstepri i Lotsberg-Grønbukt sin heim! Han gled for det meste i fra, og danset lett av gårde i fin skøytestil og staking. Det jeg utøvde kalte han for kjerringdans, og det var ikke et kompliment vil jeg tro ;-) Da vi fikk litt mer fart på unnabakkene ned mot høyde 1366, sør for Flatsteinbu, kunne jeg endelig ha glede av mindre vekt på skia og derfor utøve telemarksvingene nedover bakkene uten noe antydning til å bryte gjennom!!

Vi tok en liten omkledningspause ved Flatsteinbu før siste skikjøringen ned i botnen. Varmen slo imot oss og vi kunne derfor labbe lettkledd ned igjen mot bilen i Oldedalen. Vi ankom bilen 11 timer etter avgangstid og estimerte turen til 9,5 timer inkludert pauser hvis man ser bort fra 1,5 timers skiskofjas ;-)

En herlig tur med et herlig turfølge på en herrrrrrlig dag i Indre Nordfjord!

Inste Kvamsstøylen med utsikt mot Oldevatnet og Siciliekruna til hø.
En høypulserende Stardaling med puls på terskelnivå etter spontanshopping i Stryn
Endelig på med ski på vei opp bakkene mot Flatsteinbu fra ca 900 moh
Flatsteinbu
På vei over høgde 1366 overfor Flatsteinbu med Brenndalsbreen bak
Endelig på breen og langfeller byttes ut med kortfeller på et nydelig føre
Vi nærmer oss Kvitekoll og Ramnane som sees bak til hø.
Sørøst for Ramnane 1874 med nydelig skue mot Hurrungane
Sørøst for Ramnane 1874
Kvitekoll 1915 mot Ramnane
Utrolig flotte forhold for fjellski ned breen mot Flatsteinbu. Brenndalsnibba ute til hø.
Avkledning før siste skietappen ned fra Flatsteinbu