Alt annet enn stygt på Styggedals... (26.05.2016)  6

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Start point Helgedalen (929m)
Endpoint Helgedalen (929m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Gjertvasstinden (2,351m) 26.05.2016 03:59
Store Styggedalstinden Vesttoppen (2,377m) 26.05.2016 03:59
Store Styggedalstinden Østtoppen (2,387m) 26.05.2016 03:59
Det nærmeste du kommer Himalaya i Norge?

Årets tur ... så langt

Etter å ha sovet på turen en natt, sett på bildene og mimret, kan jeg ikke annet enn å konkludere med årets fineste tur så langt, og det er ikke så verst, for det har blitt noen riktig fine turer denne våren.
Utgangspunktet var favoritturen opp Gjertvassbreen til Styggedalstind som jeg hadde lyst til å få til denne våren også, og det er gjerne perioden i slutten av mai og begynnelsen av juni som er mest aktuelt for mitt vedkommende.
Harald var tidlig ute med å tipse meg om høytrykket og omtrent i samme slengen dukket en melding fra Coni opp. Til tross for sporadisk kontakt de siste årene hadde vi ikke vært på tur sammen siden Det-finnes-bare-en-Jotunheim-turen i 2008. Alt klaffet med været og timingen. Gutta hadde mulighet for fri torsdagen, min første mulighet etter flere dager innendørs med eksamen, og Yr stilte opp med tidenes værmelding.
Det skulle bli særdeles hyggelig å få til en tur med Coni igjen, og etter litt forhandlinger landet vi på en spiselig plan for alle, etter at Conis mumling om Styggedalsryggen med Storen og Slingsbybreen var uskadeliggjort. Det skulle bli en klassisk Gjertvassbretur, men med et nytt innslag for Coni og selvsagt også for oss, nordflanken direkte til Styggedalsryggen, en 400 meter lang, bratt snøbakke hvor utglidning er et dårlig alternativ.

Flanken venter ... ser litt skremmende ut.

Forberedelser

Etter innlevering av hjemmeksamen kl. 14:15, tre kvarter før fristen, var det deilig å stige ut i sola og kjenne på finværet og forventningsfullt begynne pakkingen. Jeg må innrømme at jeg kjente litt på en pirrende spenning knyttet til det ukjente ved denne turen. Litt over halv åtte plukket jeg opp Harald før vi kjørte Tyin, Årdal, Tindevegen og landet i Helgedalen. I motsetning til Jubelturen i 2014 hvor en snøfonn måtte skuffes vekke for å komme ned hit, var det nå brøytet. En enslig kar med trillebår og madrass var på plass, ellers ingen andre. Vi la oss til på bakken kl. 23 og innimellom gjøkens koko og bekkens sildring ble det også litt søvn ... men ikke så veldig mye. Kl. 03:30 var det revelje og kjapp frokost og pakking. Planen var å møte Coni ved 1600m-kote på Styggedalsbreen kl. 06:30. Han hadde tatt en kveldstur på Dyrhaugstinden og som priviligert medlem, overnattet han på Tindeklubhytta.

Enkelt friluftsliv.
Sentraltind, snølinja litt til høyre i bildet er snart den eneste i området som Coni mangler.

Bedre og bedre

Coni nyter en perfekt dag på Gjertvassbreen.
Rut vår gikk opp i venstre kant av isveggen og så ganske direkte oppover.
Spennende landskap.

Fem over fire syklet vi i vei, med tunge sekker(!). Vi trillet litt oppover bakkene fra Helgedalen før vi parkerte syklene og snart gikk over til ski. Vi fant ut at vi lå litt etter skjema og skrudde opp farta et lite hakk. Vi hadde dessuten etter hvert god oversikt over skaret hvor Coni skulle komme, og ikke bare det: Fullt panorama til Norges svar på Himalaya hadde vi også. De hvitpudrede, brekledde styrtningene i Hurrunganes nordvendte bakgård. Harald som aldri hadde sett dette før, var mektig imponert. Jeg også!
Et stykke opp på breen, som var lettgått med morgenskare, så vi en prikk komme over sadelen ved Kolnosi. Vi var begge eksakt like mye forsinket og råkte hverandre med den mest hårfine timing, man skulle nesten trodd at telepati var involvert.
Langt der oppe kunne vi beundre nordflanken på Styggedalsryggen, jeg og Harald med en litt skrekkblandet fryd ... eller var det bare frykt? Den så Styggbratt ut, og som sådan passet den vel godt til Styggedalsryggen. Vel vel, vi fikk nå ta en etappe ad gangen og snart møtte vi sola for første gang oppe ved kanten på Gjertvassbreen.

Den laaange bakken

Jeg tråkket litt spor, men så fant jeg ut at jeg skulle ta frem kameraet og sende gutta forbi som fotomodeller. Praktisk triks for å havne bakerst i køen, i sporet.
Coni i fint driv mens bakkene ennå var "slak".
Snømann på isfremspring.

Vi ruslet opp til ei flate på snaut 1940 moh på breen hvor jeg og Harald mente det var passelig å sette igjen skiene og litt annen ballast med tanke på at vi ville passere omtrent forbi her på returen. Med mine fjellski var det null poeng i å ta de med videre. Harald så heller ikke den store vitsen i å dra med skiene, så herfra ble det kun et pa ski på sekken ... Conis.
Vi nøt en god pause med frokost nummer to og tok oss rikelig tid mens vi klargjorde turen videre. Stegjern, sele, økser, hjelm, og god tid var det bare å bruke, for været stod til terningkast sju. Vindstille, skyfritt og passe varmt. Jakker og lue lå godt forvart i sekken så langt.
Coni begynte å rasle med sablene (øksene) og vi skjønte at det var på tide å komme i gang. 420 høydemeter herfra og opp til ryggen langt der oppe. Det så egentlig ikke så langt ut, så vi forstod at dimensjonene var store i dette landskapet.
Første etappe var slak over ei gammel rastunge, så litt brattere opp i venstre kant av noen isformasjone. De ble mektige når vi kom nærme nok. Litt lenger borte i flanken var isveggene opp mot 50 meter høye på sitt villeste, og fremspringet vi passered var med sine vel 20 meter også mektig. Jeg hadde fryktet denne bakken siden jeg hadde noen myke skitøfler og ville slite veldig med å stå på fronttaggene dersom det ble hardt, men heldigvis var det i det store og hele veldig god sporsnø. Coni syntes også snøen var fantastisk. I følge ham 80% på hans egen private snøskala. I løpet av turen opp varierte det visstnok mellom 70 og 90%. Jeg og Harald var veldig fornøyde med 80%. Litt lenger oppe bøtte vi ei lita bregleppe. Her fant jeg det for godt å pakke vekk speilreflekskameraet. Snille hellinger på 35 til 40 grader var det nå slutt på, nå skulle vi gradvis i gang med 45-gradersbakken. (Det var nok enda mer i øverste del). Det så ikke langt ut opp til ryggen, men vi visste det var Stygglangt til Styggedalsryggen. Coni tråkket spor og vi fulgte på. Litt løst noen steder, men alt i alt veldig greit. Skiene og utstyret vårt ble snart til små, knapt synlige prikker. Først passerte vi Nørdre Skagastølstinden i høyde og gradvis vokste den gedigne snøleppa av en skavl til høyre. Vi nådde den første oppstikkende steinen og begynte å få øyekontakt med ryggen. Her kom et kort brattere parti med grunn snø på fjell, isklatring light om du vil. Øksene satt som støpt, heldigvis, for dette var det siste stedet jeg hadde hatt lyst til å skli ut. Så til slutt noen skritt i halvdyp puddersnø og så var vi oppe! Juhuu!!!!

Blikk nedover i nedre del.
Coni i sitt ess. Bratt snø.
La oss begynne med det bratte,
Harald er fornøyd, dette går jo bedre enn grudd for.

Brå overgang og parademarsj

Oppe på ryggen ventet nye utsyn.
Gutte plukker frem tau, mens jeg venter midt utpå kvasseggen etter at jeg fant ut at jeg ikke var helt akkimatisert for kvass eksponert snøegg.
Harald jobber seg bortetter eggen. Det var litt mer eksponert enn bildet gir inntrykk av.

Vi hadde kommet opp like ved ryggens kvasseste snøegg. Mens Coni og Harald gikk opp på ei flate for å finne frem tauet, var jeg litt for godt i gang begynte straks på snøkammen alene, men jeg merket at jeg ikke helt var akklimatisert for kvass snøegg etter å ha gått med fjeset inn i en snøvegg den siste halve timen. 400 meter stupbratt akebakke ned på Gjertvassbreen til høyre og enda brattere styrtninger 600 meter rett ned i Maradalsbreen på andre siden, kun med en smal snøegg mellom gjorde meg rett og slett svimmel. Etter å ha "krabbet" over halve eggen, bestemte jeg meg for å vente på de andre. Vi gikk i tau bort til Vesttoppen, og i tau tilbake over den utsatte eggen, over hammeren og opp på Østtoppen før vi pakket det vekk.
Styggedalsryggen er flott, en snau halvkilometer i lenge, og over 2350 moh i hele sin lengde. Norges høyestliggende tinderygg. Spesielt med veldreide skavler og snøformasjoner er den spektakulær.

Stor snøleppeskavl.
Fornøyd Harald på dagens første topp.
Svært behagelig pause på 2380 moh.

Bonustopp og andre mennesker

Tilværelsen er grei i grunnen!
Østtoppen i sike.
Norges høyestliggende fjellrygg, Styggedalsryggen - alt annet enn Stygg for øye.
Siste mål for dagen. Gjertvasstinden.

Først dundret forsvaret gjennom Jotunheimen, like ved oss, med to jagerfly og like etterpå fikk vi øye på to menneskeprikker nede på Gjertvassbreen. Ensomheten var definitivt forbi for denne dagen, ikke så rart kanskje, klokka var jo etter hvert over 10 på morgenen. Fra Østtoppen ruslet vi nedover. Coni tok etter hvert på ski og kunne koste på i puddersnø ned bratta mot Gjertvasskardet. Det var ikke så verst å gå til fots heller med denne snøen. Etter en pause i skardet kom etter hvert de to vi hadde sett opp. En guide som hilste på oss på den mest overøsende måte, men skulle det vise seg, det var fordi han trodde vi var tre som hadde booket seg med ham til Austanbotntinden dagen etterpå. Hmmm. Tre som suller seg opp nordflanken på Styggedalsryggen og over Styggedalstindane alene, skulle booke guide på Austanbotntinden? Hmm, merkelig, men misforståelsen ble oppklart, men både guiden og klienten var trivelige folk og det ble en hyggelig prat av det hele. Kunden var ikke interessert i topper, de hadde rotet seg helt inn hit for å kjøre ned sørrenna på Gjertvasstinden for så å går rundt hele fjellet via Botolvsnosi tilbake til start. Jeg prøver å ha et åpent sinn for andres preferanser og lyster, men noen ganger må jeg innrømme at jeg sliter med å forstå drivkraften, i dette tilfelle betale flerfolidge tusen for å dra seg opp til Gjertvasskardet, ikke bry seg filla om noen topper, for så å skulle kjøre ei renne som ikke så så veldig fin ut, og deretter gå en liten evighet tilbake i våt vårsnø.
Vi ønsket hverandre i alle fall god tur, og etter en kjapp titt på renna de jobbet med å komme ned i, begynte vi Gjertvasstinden. Det er bratt også opp hit, men langt kortere enn det vi hadde gjort før. Jeg fikk gleden av å tråkke spor, og kjenne litt på hvor tungt det er, spesielt mot slutten hvor jeg begynte å synke skikkelig nedi igjen. Men det var verdt det, Gjertvasstinden og spesielt utsikten er flott!!!

Coni pumper pudder ned mot Gjertvasskardet med Jostedalsbreen i bakgrunnen.
På Gjertvasstinden.
Harald på vei ned fra Gjertvasstinden.

Grei retur, sommeridyll og pølsemiddag

På vei ned mot tverrsprekken.
Flott brelandskap med Styggedalstindens vesttopp bak.
Passering av tverrsprekken.
Ruta vår, har økt kontrasten litt så sporet vårt ses som en tydelig lys sytråd oppover flanken.

Vi fikk informasjon av de andre om at det var en tverrgående sprekk, så vi måtte langt øst på breen for å komme rundt. Coni valgte å kjøre ski østover fra Gjertvasstinden, så jeg og Harald gikk alene ned igjen. Vi tok på oss tauet ned sprekkbeltet, og sammenlignet med dagens tidligere aktiviteter føltes ikke Gjertvassbreen bratt ut i det hele tatt. Coni hadde kjørt ned breen rett vest for 1982 og var allerede nede på breen igjen, uten at vi visste det, men han fortalte etterpå at 5 minutter før vi nådde isoverhenget, hadde det gått et stort isras. Vi hadde ikke hørt noe av det, noe som overrasket han.
Før nedkjøringen mot Styggedalsbreen møtt vi Coni som villa gå via Tindeklubhytta for å slippe Helgedalen til fost, mens jeg og Harald hadde sykler som ventet. Fra Gjertvassbreen og til bilen tok det kun en drøy halvtime, og det var i grunnen greit nok, for nå var det så varmt og stekende at fjellet ikke var noe blivende sted.
Å komme til bilen, vrenge av seg klærne og krølle tærne i det varme vårbrune gresset mens en halvkald litago sjokolademelk ble styrtet ned, var en kontrastfylt lykkeopplevelse. Det er slike kontraster som får livet til å føles intenst.
Vi pakket bilen, kjørte ned til Turtagrø, og takket være vår kjappe retur, hadde vi ferdigstekte pølser å tilby Coni da han kom ruslende ikke lenge etterpå.

Takk for en uforglemmelig tur gutter!

Flere bilder for spesielt interesserte

Kart

Start date 26.05.2016 03:59
End date 26.05.2016 14:31

1-10 of 12

Fantastisk tur!

Written by HaraldH 29.05.2016 08:20

Flott å gjenoppleve turen gjennom denne rapporten med fantastiske bilder! Perfekt dag i Hurrungane! Takk for turen! Skal mye til å overgå dette. Definitivt årets tur, og er nok den aller flotteste turen min til nå! Utsikten og opplevelsen kan ikke forklares med ord og bilder - det må bare oppleves!

Tøft!

Written by RolFoto 28.05.2016 22:59

Tøff tur og tøffe bilder! Bladde meg gjennom hele hurven :-) Mange fine utsnitt og vinkler, rett og slett en flott serie!

Drømmetur

Written by hmsv1 28.05.2016 20:07

Nå har jeg også hatt tid til å lese hele rapporten og ikke bare sett på bildene som er forresten av den vanlig fantastiske Helgesen-kvalitet. Det var virkelig en topp-notch alpintur! Jeg er både misunnelig og inspirert :) Får noen gode minner om nordvestveggen på Gran Paradiso, jeg tror både snøkvaliteten, lengden og brattheten var omtrent det samme som dere klatret. Gleder meg til å lese om din neste tur som topper denne!

Kongstur, det der!

Written by Olepetter 28.05.2016 16:22

Fant litt tid til å lese rapporten din nå, og det er jeg glad for. Gleder meg med deg/dere! FOR EN TUR!

Ikke stygt

Written by PeakFloyd 27.05.2016 23:02

Fy flate Morten, for en tur????

Dette må vel være det nærmeste en kommer "ultimat alpintur", og for noen flotte bilder. Blir nesten litt misunnelig her jeg sitter. Må si jeg er mektig imponert av det dere gjør her. Det er en mektig følelse, å bare se "ned" på andre topper fra norges tak.

Har alltid hatt lyst til å kjøre ned Gjertvass-skardet på ski, så neste gang håper jeg på en liten invitt?

Helt rått!

Written by Atomsilda 27.05.2016 21:50

En utrolig tur! Har aldri tenkt tanken på at DETTE var en mulighet....det å gå bratt i snøflanken helt opp til ryggen! En fordel med gode snøforhold opp der.....huff og huff.... Jeg vil gjerne tilbake til Styggdalsryggen med slike forhold ;) Litt misunnelig...

Vakker Styggedals...

Written by angjerd 27.05.2016 21:07

Liker spesielt godt bildet av liten mann på isframspringet. Flotte bilder fra en spektakulær tur!

Sukk!

Written by venkekristin 27.05.2016 16:41

Fint å få være med på turen her via Peakbook Morten :)

Ååhhh

Written by mortodeg 27.05.2016 16:02

Misunnelig!

Stilig

Written by bergtatt 27.05.2016 13:29

Det så utrolig nydelig ut, men skikkelig skumle, lange og bratte snøflanker. Bra jeg ikke ble med, for det der hadde jeg aldri våget...