Vardøyfjellet i Herøy en våt lørdagsmorgen (21.05.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Vardøyfjellet (119m) 21.05.2016
Vardøyfjellet fra båtplassen (tatt kvelden i forveien.)

Etter Dønnamannen tenkte jeg at jeg likeså godt kunne prøve å plukke med meg kommunetoppen i Herøy også, men den krevde båtskyss. Tidligere nevnte Tomas her på peakbook var opptatt i Bodø, men jeg fikk nummeret til faren Magnus, som kunne stille opp neste morgen kl 9. Han kunne godt være reserve-kontakt for turgåere som ville på Vardøyfjellet, sa han. Magnus: 99268419

Jeg hadde funnet «Drømmeplassen» ikke langt unna, og overnattet i bilen. Det pøsregnet på morgenen, og det var godt å ha en utedo like ved! Flott og åpent grillhus var det her også – imponerende!

Kjørte den vesle strekningen ut til båtplassen og møtte Magnus, som var en svært hyggelig kar. Han navigerte trygt mellom lumske grunner og skjær, og satte meg enkelt i land på sørsiden av øya. Jeg ruslet opp i lett regn, og underveis passerte jeg en mystisk firkantet dam. (Det viste seg å ha blitt tatt ut torv her.) Toppen er naturlig nok for spesielt interesserte, og i dag ble oppholdet særdeles kort. Tåka lå på 100 m, så utsikten var begrenset.

Var snart tilbake hos Magnus, som skvatt da jeg allerede dukket opp igjen nede i fjæra. Tilbake ved bilen igjen etter en meget snau time på tur, så denne utflukten er det ikke mye trim i, med mindre du låner robåt og ror ut til øya, da. Resten av denne regnfulle dagen ble brukt til å kjøre nordover i Nordland, en utmerket aktivitet i slikt vær i grunnen.

Kjapp tur inkludert båtreisa...