Sygnesandsnipa via Lundaskaret (25.05.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Fjærlandstunnelen (348m)
Ascents Sygnesandsnipa (1,548m) 25.05.2016 11:22

Skisesongen er ikke over! Værmeldinga så fin ut, og jeg var fristet til å ta turen over til Jølster for å teste skiføret. Tiden min som student i Sogndal er snart over. Tre år har gått altfor fort, så nå gjaldt det å nyte den siste stunden godt. Parkerte i Jølstersida av Fjærlandstunnelen og herfra bar jeg skiene og gikk til fots langs en fin sti opp mot Lundaskaret. Det lå snø i renna temmelig langt ned. Nattefrosten hadde gjort snøen så hard at det var kjekt å ha stegjern på oppover. Renna ligger nordøstvendt og er 350 høydemeter, opp mot 45 grader på det bratteste vil jeg anslå.

Renna sett nedenfra.
Renna sett ovenfra.
Renna i Lundaskaret.
Mot Lundabreen.
Blå farger i vannet.
I sørhellinga til Tuva.
Mot Grytevatnet og Trollavatnet.
Øvre del av ryggen mot Sygnesandsnipa.

Tok en matpause i toppen av renna før jeg fortsatte videre med ski på beina. Traverserte meg oppover i sørsida til sadelen vest for Tuva. Her hadde sola allerede begynt å ta godt tak, så snøen begynte å bli noe råtten. Videre opp høyre siden av ryggen fra Tuva og opp mot platået på Sygnesandsnipa var det bedre og hardere snø. Nådde toppen etter akkurat i underkant av to timer fra bilen i brukbar fart.

Toppvarden på Sygnesandsnipa.
Panorama fra toppen av Sygnesandsnipa. Grovabreen til venstre og Jølstervatnet/Kjøsnesfjorden til høyre.
I retning Lundabreen og Jostedalsbreplatået.
Mot sørøst.

Flott utsyn fra toppen, spesielt hvis man går litt lenger ut mot pynten på nordsida der Jølstervatnet kommer til syne. Returnerte og fikk delvis fin og råtten skikjøring ned til inngangen til renna. I selve renna var snøen ganske så hard, men litt mykere mot skiers left. Møtte på Even og Harald som var på vei oppover, noe sent ute, men de gikk visst helt til topps. I nedre del av renna lå det en del steiner som var rast ut fra fjellet på sida av renna. Dette ble en fin skitur som virkelig kan anbefales!