Todalsfjellet (06.07.2011)

Written by Guro (Guro Vaagan)

Ascents Todalsfjellet (821m) 06.07.2011

Vi våkna som vanlig til havskodda ned på hustakene, men det tok ikke lange tida før sola hadde brent igjennom. Jeg og Edvard hadde avtalt tur til Todalsfjellet med Siri, og i ettitda møttes vi på Kjelklia. Nå var det blitt strålende sol fra skyfri himmel, selv om Siri kunne fortelle at skodda lå tjukk på Hellandsjøen. Det er veldig lokalt når det er sol både på Øra og Aure, mens det er skodde på Hellandsjøen! Vi kjørte til Todalen, og fortsatte hele veien opp til Todalssetra hvor stien begynner. Her er det bare en kort rusletur inn til foten av fjellet, og så bærer det rett opp! Det var slitsomt i varmen opp bratta. Vel oppe av skogen kunne vi beundre en nydelig utsikt ned gjennom Todalen, før vi fortsatte innover fjellet i nydelig høyfjellsterreng. Men lenger inn i landet kunne vi høre tordenskrallene og se regnskurene... Turen innover mot toppen gikk lett, og endelig kunne vi konstantere at utsikten fra toppen var mye bedre enn jeg husket! Det har kanskje sin grunn i at to av de tre gangene jeg har vært her har det vært skodde... Vi så iallefall mye av Aure og Hemne, og Hitra og Smøla også. Oppholdet på toppen ble litt amputert, siden tordenbygen nærmet seg faretruende, og vi hadde liten lyst til å være på toppen hvis den skulle komme over oss. Men det viste seg at bygen løste seg opp, og alt vi fikk var et par regndråper i nederste delen av lia ned mot setra igjen:) Kjempefin tur, i noe av det flotteste fjellandskapet Aure har å by på :)