Store Kågtinden (22.05.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Vei mellom Skjervøybrua og Storstein
Ascents Store Kågtinden (1,229m) 22.05.2016

Jeg har lenge hatt lyst på en tur til Store Kågtind, i årevis faktisk. Men av en eller annen grunn har jeg aldri fått det til. De fleste av mine turkompiser ville ikke å kjøre så langt for bare en fjelltopp, spesielt når man må kjøre forbi tusenvis av andre flotte fjell før man kommer til Kågen. Uansett, denne helgen dukket det opp en anledning da en guidet topptur opp Kågtinden ble annonsert på en facebookgruppe av skredinstuktør Peter Schön som er for tiden basert på Arnøya i nord Troms. Selv om jeg ikke synes en guided tur var helt nødvendig for min del, var det uansett greit å vite at det var folk som skulle gå opp dit (=selskap på tur). Men av og til synes jeg at det kan være deilig å slippe unna turplanlegging og sånn type ting på forhånd. Kort sagt, jeg ga beskjed om at jeg ville bli med på tur. Traff Mads og Peter ved brua til Skjervøy rundt 8.30 denne søndagen og vi parkerte litt lenger nord for å starte turen opp mot den nordøstrenna, siden den 'normale' ruten opp sørvestflanken var noe mer snøfattig enn i nordsiden. Her måtte vi bære ski i ca.15 min til vi kom oss opp til Isbuktvannet og derfra tok vi på skiene, gikk over vannet og begynte oppstigningen.

Innmarsjen med nordøstrenna på andre siden av vannet
Et lite stykke over Isbuktvannet
Utsikt oppover
Det flater ut i midten av renna
Arnøyhøgda i det fjerne
Mads og Peter ser etter muligheter for bratt rennekjøring
Siste delen av renna
Mads ble hyppig fotografert i dag...
Flott utsikt over Skjervøy og mot Øksfjord
Litt brattere mot slutten
Blide Mads nærmer seg toppen av renna
Lunsj

Fra vannet så renna ganske bratt ut og jeg var nesten sikker på at vi skulle gå opp hele renna til fots, men det gikk overraskende lett å gå opp renna siden snøen var ganske bløt. Ikke skikkelig råtten slush, men bløt nok til å tråkke godt spor. Ble mange kryssinger, mye prating og til tider litt synging underveis (det var hovedsakelig Mads som tok ansvar for underholdning). Topp stemning! Omtrent halvveis opp delte renna seg i to og vi tok av til venstre. Det ble et kort parti som var noe brattere, men vi traverserte mesteparten av denne biten og det var ikke noe problem. Utsikten bak oss ble bare nydeligere og nydeligere. Hav, øyer, fjell. Alt man kunne ønske å se. Jeg var ganske takknemlig for at vi fikk gå opp i nordsida relativt tidlig på dagen, for da ble det en veldig behagelig temperatur å gå opp i!

Panorama fra toppen, mot nord/øst
Panorama fra toppen, mot øst
Panorama fra toppen, mot sør
Mads kommer opp ryggen til toppen av Kågtind. Nordligste havdelen av Lyngen i bakgrunn
Tok en liten spasertur østover
Peter har lyst på en spasertur også
Med Mads på toppen
Peter kjører ned
Peter kjører ned #2
Mads i farta
Mads tester ut en annen linje
Cruising i nedre delen av renna
Renna sett fra Isbuktvannet
Behagelig terreng å gå ned på

Mot slutten av renna ble det noe hardere skiføre, så vi gikk de siste 20m til fots og tok en lang lunsjpause i solskinnet ved inngangen til renna. Det var bare en liten spasertur derfra til toppen av Store Kågtind som vi gikk uten ski på beina. For et fjell og for en utsikt! Endelig hadde jeg fått oppfylt drømmene mine og nå fikk jeg stå på toppen av dette herlige fjellet. Ikke bare det, men nedkjøringa var en deilig affære i superslush. 1100hm fra toppen av renna ned til vannet. Ikke så mye skikjøring etter det men turen ble avsluttet med litt soling ved Isbuktvannet og en behagelig tur på en fin sti ned til veien. Det var hele 17 grader da vi kom tilbake! Rakk ferga til Arnøya i 15-tida og koste oss med god hjemmelaget pizza og en flott kveld på Lauksletta overnatting (som jeg anbefaler på det sterkeste!). Takk for en super tur Peter og Mads :)

Store Kågtinden

Written by Eikås 28.05.2016 17:40

Hei Hannah! Takk for flott turrapport med dei flotte bilda ifrå den vakre naturen. Her blir ein jammen frista til å komme seg på første fly oppover, eg kan godt forstå at du har tenkt denne ei stund :)

Re: Store Kågtinden

Written by hmsv1 28.05.2016 18:14

Takk Janne! Det var verdt turen dit og det er fortsatt så mange fine øytopper i nord Troms jeg ikke har vært på enda. Du må gi beskjed om du kommer opp hit, da får du meg som lokalguide :)