Knypen (04.07.2011)

Written by Guro (Guro Vaagan)

Ascents Knypen (619m) 04.07.2011
Litlknypen (689m) 04.07.2011

Det var finere vær idag, og jeg fant ut at jeg rakk en fjelltur før brødbaking og rabarbrasyltetøykoking. Jeg kjørte opp Bjøringdalen og starta opp lia i retning Knypen. Jeg tyna litt og var dermed raskt oppe på toppen. Det var mye triveligere her oppe enn sist jeg var her! Men jeg hadde lyst på mere tur, så dermed rusla jeg videre innover ryggen mellom Knypen og Litlknypen. Merkelig nok er Litlknypen den høyeste av de to toppene. Jeg fant en fin sti opp bratta, og fikk det plutselig travelt med å komme meg på toppen før skodda kom. Desverre rakk hele dalen å fylles av skodde før jeg kom opp, og jeg fikk heller ikke sett noe særlig i retning Kuvatna. Men det var veldig stilig å sitte i steiksola på toppen og se på skodda som jaga forbi på alle kanter under meg! Men tilslutt ble toppen også slukt av tåka, og jeg måtte prøve og finne veien hjem igjen. Plana var egentlig å gå ned til Torsetvatnet, fram til Nordsetrene og videre ned til bilen. Men siden jeg ikke har vært her før, og ikke visste hvor langt nede skodda lå, valgte jeg å følge ryggen tilbake mot Knypen. Da hadde jeg referanse nok, det var bare å holde seg på høyeste punkt hele veien. Turen tilbake over ryggen gikk greit, selv om jeg ikke så stort, og så fort jeg kom tilbake på stien fra Knypen, som er både tydelig og merket, var det jo enkelt å finne veien ned igjen. Spennende og fin tur, som jeg må gjøre om igjen en gang, sånn at jeg får med meg utsikten i retning Hemne også. Dessuten er det flere fjell der inne som fortjener et besøk:)