Knubben (28.05.2011)

Written by Guro (Guro Vaagan)

Ascents Jørenvågsalen (857m) 28.05.2011
Knubben (681m) 28.05.2011
Vakta (760m) 28.05.2011

Det var endelig meldt oppholds til lørdag så jeg spurte Anne Grete om hun hadde noen fjellturplaner. Hun og Roger hadde tenkt å ta 4-fjell-turen til Knubben på Tustna, så da slengte jeg meg med. Og været ble aldeles nydelig! Passe varmt, solgløtt og lite vind:) Vi parkerte i Potetbygda, og steg raskt opp over tregrensen på den bratte stien. Oppe ved setra ble det litt linsetrøbbel, men det ordna seg:) Mobilen kan brukes til det meste... Videre bars det innover våte myrer til stigningen opp til Knubben starta. Da ble det etterhvert tørt og lettgått terreng. Utsikten som åpenbarte seg ble bare bedre og bedre, og oppe i skaret fikk vi se at Knubben har sine stup den og. Et lite stykke opp ryggen, og så var vi oppe:) Fantastisk utsyn over Smøla, Veiholmen og havet, store deler av Tustna og Ertvågsøya, og til Kristiansund. Her så vi også det meste av ryggen bort til Jørgenvågsalen. Vi ble frista til å ta turen dit, siden det ikke var særlig flere høydemeter, og et par timers gange til det tålte vi da! Så etter litt mat la vi ivei bortetter ryggen. Fire kilometer med litt ur og litt gressbakke, og til tider gikk stien helt ut mot kanten ned mot Gullsteindalen. Vi passerte Vakta, og da var det ikke lange biten igjen til hovedtoppen. Eventyrlig fint! Vel oppe ble det nok en matpause, diverse dokumentering og beundring av utsikten, før vi begynte på den lange turen ned igjen. Nedturen gikk radig, og det var vel tre salige sjeler som satt i bilen på vei over Imarsundet på hjemturen:) Det var utrolig godt å få en langtur i finvær og med godt selskap før jeg må reise til havs igjen!