Ursknappen (21.05.2016)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Ursknappen (504m) 21.05.2016

Kjørte til Ihlandsvangen og parkerte der. Dette så ut til å være et vanlig utgangspunkt for turer både sommer og vinter.

Ihlandsvangen. Et greit utgangspunkt når man skal på tur til Ursknappen

Gikk vegen nordover til Migerdalen. Herfra fulgte jeg vegen videre oppover i retning Steinsjøen. Der vegen endte fortsatte det blåmerket sti videre opp til Steinsjøen. Dette var et idyllisk og fint skogsvann. Den blåmerka stien fortsatte videre helt opp til Ursknappen. Her oppe var det litt utsikt, spesielt mot vest.

Postkasse og skilt på toppen av Ursknappen
Utsikten mot vest fra Ursknappen

Gikk samme stien tilbake til Steinsjøen hvor jeg tok en god pause og fisket litt. Merket ingen ting.

Steinsjøen, et idyllisk skogsvann

I den krappeste svingen på vegen ned mot Migerdalen, tok det av en sti sydover som ikke sto på kartet. Stien var skiltet med sykkelskilt. Valgte denne stien, som gikk flatt i lia sydover til den kom inn på vegen som går opp til Elgheim. Gikk denne vegen nedover og tilbake til bilen ved Ihlandsvangen. Turen ble totalt 14 km lang. Det ble et hyggelig bekjentskap med dette skogsområdet øst for Vorma og nord for Glomma. Lite hogst og mye gammel skog, med en del myrområder i terrenget mellom Steinsjøen og Ursknappen.