Sande og Drammen (21.05.2016)

Written by evatopp

Ascents Annevasshøgda (557m) 21.05.2016
Presteseteråsen Vest (570m) 21.05.2016
Presteseteråsen Øst (570m) 21.05.2016
Visits of other PBEs Montebello (532m) 21.05.2016
Presteseteren (525m) 21.05.2016
Presteseteråsen parkering (365m) 21.05.2016

Eva, Marit og Juli tok av fra Sande sentrum opp Kaldmoveien. 40 k i bompenger - kun cash. Godt skiltet vei og veien er grei. 9 km fra Sande. Vi parkerte ved en hytte (Presteseter parkering) og fulgte blåmerket og fin sti via Kabretta og til vakre Presteseter. Ved Presteseter tok vi et tråkk på venstre side av hovedbygget som gikk rett opp til Presteseteråsen øst. Vi skrev oss naturligvis inn i boka i den røde DNT- kassen.

Deretter var det bortover til Presteseteråsen Vest. Det høyeste punktet i Sande er markert med en stor stein og to mindre steiner oppå. Nå er punktet visuelt forsterket med en sløyfe i de nasjonale farger i nærmeste tre. Ikke noe utsikt og en topp som neppe blir husket.

Så var det nedover og over et par myrer der vi traff en storfugl, og opp en li. Ingen sti og mye vått på strekket mellom Presteseteråsen og Annevannhøgda. Vi fant lett bolten og dermed høyeste punkt i Drammen. Punktet nå også er markert med også et bånd i selve bolten. Også en topp uten minneverdige opplevelser. Retur rett ned til skogsbilveien og vi traff den i svingen nord for Prestevannet. Så rett til bilen via Montebello. Den utsikten var turens høydepunkt.

Turen tok 3 t og 25 min inkludert lunsj, bilder og bushing. Ca 8 km og en bratt bakke etter Kalbretta.