Gråsida i Lindås fra Stussdalen (19.05.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Stussdalsvegen (230m)
Endpoint Samme (230m)
Ascents Gråsida (661m) 19.05.2016 15:50

Vel ferdig med turen til Steinhusfjellet kjørte vi ned igjen til flatene i Stussdalen. Fra Steinhusfjellet hadde vi hatt fin utsikt mot nabofjellet

Gråsida 661
Vi hadde kunnet konstatere at det så ut til å være ganske greit og lettgått terreng oppover NNØ flanken av fjellet fra ca. 500 moh. Hvordan det var å komme seg fra Stussdalen opp over tregrensen visste vi ingenting om. Her var ingen lokale å spørre, og ingen turrapporter fra denne siden.

Parkeringslomme i Stussdalen
Ser ned mot Steinhusgjelet fra NØ-ryggen av Gråsida

Start fra en P-lomme på GPS 314360 6740000 ca 225 moh. Fulgte veien vestover et lite stykke, og tok av mot venstre på en skogstvei som går i rett retning. Fulgte denne til den ender ved bekken som kommer ned fra Steinhusgjelet (GPS 314169 6739683 280 moh). Her var det snart slutt på alt som minnet om ordentlig sti. Jeg valgte å fortsette bratt oppover i granskog, først på nordsiden av bekken, før jeg krysset over til sørsiden. Her fant jeg en hjortesti som slynget seg oppover i bratt og ulendt terreng med endel trefall før terrenget endelig ble lettere da jeg nærmet meg en liten dal vest for Smaldalsrinden. Jeg hadde nå brukt ca. 30 min på turen så langt opp til 400 moh. Herfra ble alt mye lettere. Som ventet møtte jeg nå åpent fjellterreng med jevn og grei stigning opp til toppen som er markert med en vel 2 m høy og meget flott varde på GPS 313174 6738656.

Flott varde på Gråsida i Lindås. Steinhusfjellet skimtes mot venstre. Stussfjellet mot høyre delvis skjult av varden

Flott utsikt sørover mot Osterfjorden og mot fjellene i Modalen. La turen innom et høydedrag SSØ for varden på tilbaketuren. Målte omtrent samme høyde her på GPS 313262 6738576, men sannsynligvis er det litt lavere på dette punktet.

Fra varden mot høyden lenger sørøst
Fra SØ-høyden mot varden
Mot Osterjorden i sør
Utsikt vestover  mot Båtevatnet(?)
Utsikt vestover mot Båtevatnet(?)

Retur litt lenger øst over rygger og snøfelt til der jeg kom opp. Sett ovenfra virket det som om det var lettere terreng rett foran meg. Fortsatte derfor over en liten haug (Smaldalsrinden) og deretter bratt ned på et myrområde vest for Øvste Rindane. Herfra var det lettgått ned i en liten dal som førte tilbake til veien. Anbefaler å følge min retur-rute både opp og ned!

Gråsida i Lindås fra Stussdalen

Missing title

Written by Erlnd 22.05.2016 22:27

GPS-sporet ditt kom godt til nytte i går :) Takk for det! Såg og spora dine i snøen

GPS spor til Gråsida

Written by knutsverre 23.05.2016 09:02

Bra det kom til nytte! Håper du fulgte nedoversporet som er det klart beste i skogsterrenget ned mot Stussdalen!