I Gran Almenning (18.05.2016)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Ascents Framstadsæterfjellet (793m) 18.05.2016
Gullenhaugen (759m) 18.05.2016
Marikleivhaugen (683m) 18.05.2016
Putthaugen (654m) 18.05.2016
Svarthaugen (790m) 18.05.2016

Tur alene. Overnatter ved bål sør for Kaperalen og på onsdag morgen kjører jeg til stien til Husersetra. Følger sti/traktorveg til setra og videre i skog til Fremstadsæterfjellet. Like før toppen blir skogen småvokst og glissen og det blir, noe som i disse trakter er sjeldent, fin utsikt!
Besøker flere potensielle toppunkter på fjellet.

Husersetra
Fremstadsæterfjellet. På et av flere toppunkter.

Biler videre til Sagvolden setergrend. Parkerer her og følger merket sti sørover til Maritjernet. Herfra bratt opp, utenfor sti og gjennom grov granskog, til Marikleivhaugen. Tett skog på toppen og ingen utsikt. Retur samme veg.

På toppen av Marikleivhaugen

Neste topp ut er Gullenhaugen. Kjører inn fra vest helt til grensa til Gullenhaugen naturreservat. Her er vegen sperret så det blir å gå resten av vegen inn til Svarttjern og så rett nord til topps. Her kommer jeg inn i skikkelig fin gammel urørt skog, med masse læger og grantrær med store dimensjoner - moro! Bruker god tid ned igjen, på kryss og tvere gjennom trollskogen, en stor opplevelse!

Ved Svarttjern i Gullenhaugen naturreservat.
Granskogen i naturreservatet huser bl.a.....
.....den relativt sjeldne svartsonekjuka.

Så er turen kommet til Putthaugen. Går opp fra østsiden av Stormyra og rett sørover, gjennom tett småskog og kjerr, til topps. Litt utsikt fra toppen men ellers en heller kjedelig bestigning.

Oransje elgbeger-en vanlig sopp som bare vokser der hvor elgen har urinert.
Jeg finner bjørnekam like oppunder toppen. En sjelden plante på disse kanter.
På toppen av Putthaugen.

Siste topp idag blir Svarthaugen. Parkerer ved avkjøringa til Tommelsjøholen. Går opp gjennom tett gammelt plantefelt. Grana bærer kvist helt ned til bakken, men omsider kom jeg opp til toppen som heller ikke har utsikt å by på!

Svarthaugen fra nord.
På toppen av Svarthaugen, 791 moh.