Lokkeråsen (19.05.2016)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Bjørkedokk (150m)
Endpoint Bjørkedokk (150m)
Ascents Knabben øst (359m) 19.05.2016
Lokkeråsen (607m) 19.05.2016

Ny torsdagstur med DNT Drammen. Vi er som vanlig ca. 20 personer, stort sett de samme folka, som ønsker å gå i gruppa som "går fort". I dag forteller Vidar-turleder, at vi skal opp Vadalen til Lokkeråsen. Turen opp dalen til dele mot Solbergvarden, er ei knallhard økt. Jeg har ikke sjans på få følge de som går raskest. Tror det er flere enn meg som er lykkelig for å være oppe over 500 meters grensa. Herfra bort til Lokkeråsen er en snill tur. Under 100-høydemetere fordelt over ca 15 minutter får opp stemningen i troppen :) I turbeskrivelsen hadde DNT Lokkeråsen som høyeste topp i Nedre Eiker. Offisielt er det Trettekollen, men begge er 607 moh. Hvor finner man målinger med skalering mindre enn en meter? Etter obligatorisk fotoseanse på toppen, tar vi nord- og vestover bord til Smedsetra. Her ned stien til Aslakene, før det går vestover og over Svartvannsåsen tilbake til Bjørkedokk. Selv tar jeg en avstikker ned til Knabben. Må ha med meg denne Drammen ti-på-topp posten når jeg først er i traktene. Det blir en bra joggetur fra Knabben for å ta igjen resten av gjengen. Fin gruppe dette. Veldig hyggelig folk som prater om alt med alle … :)

Kollega Nina, nr to fra venstre. Er så heldig å ha mange aktive kollegaer - Aktive nerder som vi kaller oss :)