Nordkollen (19.05.2016)  4

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Bom Kattemyr (100m)
Endpoint Samme (100m)
Ascents Nordkollen (358m) 19.05.2016

3. av 3 turer idag på Siljan pf>100m topper

Etter den dølle Tempelturen kjørte jeg videre innover mot Nordkollen. Parkerte ved bommen og gikk innover uten å sjekke kart og GPS. Etter en stund la jeg merke til et tjern....hmmm....Moanetjønn......joda traska på feil vei! Bommen jeg parkerte ved var ikke markert på kartet så jeg tok feil av den og den eneste bommen jeg hadde sett på kartet før ankomst. Jadda, bare å traske på videre langs riktig grusvei. Mye flora å myse på langs veien så var ikke så ille å følge grusvei såpass langt som dette.

En av mange flotte blomster som ble fotografert på turen. Her en myrfiol.

Etter et større hogstfelt i liene under Nordkollen fant jeg en blåmerket sti/gammel traktorvei som førte opp til toppen. Fin sti med jevn stigning oppover. Hadde veldig lyst til å gå opp nordryggen til Nordkollen men slo det fra meg da det var særs glatt og vått etter regnet. Dermed ble det traust stifølging opp til toppunkt før jeg tuslet litt rundt på diverse utsiktspunkt oppe på platået. Utrolig flott utsikt flere plasser. Kvelden gikk raskt over i tussmørke da skyene på nytt samlet seg i en kompakt formasjon foran den lave sola. Disen begynte å legge seg trolskt over landskapet der nede og i det fjerne. God stemning og fram med en sigar for anledningen.

Disig kveldsutsikt mot NØ fra Nordkollen.

Ned igjen samme vei som opp. Tok det rolig og nøyt kveldsstemningen til fulle. Rødvingetroster og måltroster sang for full hals mens disen seg mellom åsene. Grusveien var nå fullt av svarte skogssnegler, sammen med noen flotte hvite skogssnegler. Ikke en eneste brun Iberiasnegle å skue :-)
Nede ved bilen ved 10-tida. Blir sein hjemkomst av slikt, men det er det verdt!
Og fortsatt ingen flått!
Det har trolig gått hardt utover brunsnegler og flått i vinter :-)