Vangsen (17.05.2016)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Vanndalen (580m)
Endpoint Vanndalen (580m)
Ascents Vangsen (1,757m) 17.05.2016

Hjemreise dag og da passet det fint å ta turen opp på Vongsen. Vongsen ligger på østsiden av Jostedalen og er en utrolig fin bratt skitopp. Vi kjørte opp bomveien som går inn til Vanndalsvatnet, parkerte ved ca. 580 hm. fra her var ikke veien brøytet lengre. Ski av og på noen ganger til vi kom opp på 850 hm. Krysset elva Vanndøla, fortsatte bratt oppover før vi gikk østover og inn i botn og videre sørvest til vi kom over kanten. Her hadde vi igjen en bratt hard isete kneik før vi kom opp på ett flatere parti, videre valgte vi å gå ned i botn på nordsiden av toppen i stedet for å følge ryggen da det var panserføre. Returen samme vei ned til bilen.

Fikk kjørt opp til ca 580 hm.
Våt tung snø nedi skogen.
Ser innover til Gjerde.
Ryggen opp til Vongsen.
Sliten etter flere dager på tur, blir nok godt å komme hjem for å få noen feridager...
Fin utsikt fra toppen av Vongsen.