Steinhusfjellet i Lindås (19.05.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Øvre Sætravatnet parkering (355m)
Endpoint Samme (355m)
Ascents Steinhusfjellet (628m) 19.05.2016 12:45
Visits of other PBEs Stussdalen-Sætravatnet kr. 40 (220m) 19.05.2016 11:10
Øvre Sætravatnet p-plass (355m) 19.05.2016 11:25

Fine værmeldinger for dagen og anledning til et nytt besøk i Stussdalen og noen topper som er greit tilgjengelige herfra. Etter vel en times biltur var Astrid og jeg fremme i Stussdalen. Etter ytterligere 2 grinder og ilegg på kr. 40 i kassen for bomvegen Stussdalen-Sætravatnet kr. 40 parkerte vi på den store Øvre Sætravatnet p-plass som også fungerer som P-plass for turfolk som skal til Kalvedalshytta. Merk forøvrig at veien oppover i Stussdalen etter betalingstedet er lett å ta feil av. Når en nærmer seg veiskillet går det først av en sidevei/blindvei mot venstre ned til et hus. Neste "opplagte" valg er opp mot høyre til et gårdhus, men også dette er feil vei! Riktig vei smyger seg til venstre langs en steinmur helt i begynnelsen av bakken opp mot høyre. Vi forsøkte de to andre alternativene før vi omsider fant rett vei!

Steinhusfjellet er god synlig fra gården i Stussdalen
"Bompengestasjonen" i Stussdalen

Da arntfla (Arnt Flatmo) besøkte Steinhusfjellet i juli 2004, startet han fra en hytte et stykke nedenfor og sør for P-plassen ved Sætravatnet. Vi valgte å starte fra P-plassen - altså ca. 50 m høyere. Her fant vi en svak sti som var mulig å følge sørover uten å miste for mye høyde. Stort sett lettgått terreng, men stedvis noe vått pga snøsmeltingen. Mesteparten av snøen var borte, og vi kunne nesten helt unngå snøflekkene ved å gå på tørt og fint fjell.

Snøfelt på veien mot Steinhusfjellet
Flott utsikt ned mot gården i Stussdalen
Stussfjellet 684 sett fra østsiden av Steinhusfjellet

Oppe på toppområdet av Steinhusfjellet etter vel en time. Vi brukte en god del tid på toppen for å prøve å finne ut hva som er høyeste punkt her oppe. Det er tre topper som er markert av små varder. Den nordligste ligger på GPS 313276 6739523. På en varde lenger sør er det fin utsikt bratt ned mot Steinhusgjelet og nabofjellet Gråsida i sør. GPS 313261 6739454. Den østligste varden er nå markert med en liten varde på GPS 313315 6739496. Dette er sannsynligvis den høyeste i området, både visuelt og ut fra GPS høydemålingene. Dette stemmer og med Arnt Flatmoes observasjoner. På kartet fra Statens kartverk fremkommer tallet 627,4 m ved denne varden. Peakbook-koordinatene, som opprinnelig lå et stykke nord for og klart lavere enn den nordligste varden, er flyttet til den østligste.

Den østligste varde sett fra nord
Fra den sørligste mot den østligste varden
Astrid på den østligste varden. Steinhusgjelet skiller toppen fra Gråsida 661 som sees i bakgrunnen mot høyre
Gråsida 661 sett fra sørsiden av Steinhusfjellet

Ned igjen omtrent samme rute, men nå om hytten nede i dalen der Arnt Flatmo startet fra. Vi likte bedre den traséen vi gikk som også sparer en for ca. 50 hm på turen opp.

Missing title

Written by Erlnd 22.05.2016 22:34

Fin rapport, blir nok eit besøk her snart :)

Sv:

Written by knutsverre 23.05.2016 09:22

Takk for det Erlend! Ser du er meget aktiv på Lindåslisten du også. Bor du i Lindås?

• +

Sv: Sv:

Written by Erlnd 23.05.2016 16:08

Høy

Written by Stigun 19.05.2016 21:39

aktivitet på Lindås 100pf-listen for tiden :-) Gratulerer med ny 100pf-topp!

Sv: Høy

Written by knutsverre 20.05.2016 20:54

Takk, Stig. Det begynner å bli lang kjøring og en del gå-avstand til de gjenværende i Lindås, men det går da langsomt fremover. Mange fine turer der ute!