Natturen min (15.05.2016)  6

Søraustre Skardstinden (2,190m) 15.05.2016
Ymelstinden (2,304m) 15.05.2016
Visits of other PBEs Juvasshytta (1,841m) 15.05.2016
På Portpiggen, jeg er i gang med nye topper.

Da pappa spurte om jeg hadde mest lyst på to vanlige turer eller en nattur, syntes jeg nattur hørtes skikkelig kult ut og svarte det med en gang.
Etter turen til Tverrådalskyrkja i går slappet vi av litt lenge og reiste til fjells klokka ett fra campingen i Lom. På Juvasshytta møtte vi de andre som skulle være med. Det var Jørn og Olav, Venke og så var det Heidi og Sindre som hadde vært med i går.

Det er veldig fin utsikt i Porten. Det fjellet bak der heter Storjuvtinden. Dit skulle jeg egentlig, men det blei ikke noe av for jeg var for kald og trøtt.

Til Porten

Klokka var ganske seint da vi begynte. Det gikk veldig sakte med meg fordi fellene bare kladdet hele tiden. Når vi kom til breen fikk jeg heller lov til å gå på beina. Det var mye bedre. Mamma måtte skifte og ordne noe og blei langt bak, så jeg rakk å gå opp på Portpiggen med de andre før mamma kom. I pausen skulle mamma skjære bort noe teip fra skia mine med en kniv, og så skjærte hun seg skikkelig mye og blødde masse. Stakkar mamma. Da måtte hun snu.

Her er jeg på vei ned Porten.

Ned Porten og ut på breen

Været blei bedre og bedre og nå begynte det å bli masse sol og sånn. Vi gikk ned den bratte porten, men det var superenkelt for det hang et tau der. Jørn og Olav hjalp Venke som syntes det var litt skummelt, og alle kom seg ned. Ut på breen kjørte jeg kjempefort på langrennsskia og det kilte skikkelig i magen.
Nå kunne jeg ikke ha på feller mer, og pappa hadde glemt skismøring, så jeg måtte gå på beina opp alle oppoverbakker. Det var litt slitsomt.

Litt spennende topp

Vi begynte med en litt spennende topp. Jeg hadde på meg sele og så fikk jeg litt sikring opp der det var bratt. Heidi kom litt etterpå og jeg skvatt skikkelig da det dundret en stor stein ned fjellsiden under foten hennes. På toppen var det litt kult. Vi så bort på en liten steinnål og så så vi høyt opp på veggen til Skardstinden. Det var spennende.

Jeg og Sindre på den trejde toppen. Bak der er Store Galdhøpiggen.

Liten topp og så dum topp

Videre gikk vi rett bort til en liten topp med snø på. Den var lett å gå på og det var fint å ha matpause ved den. Etterpå skulle vi bort til nabotoppen, men der var det ikke så fint. Bratt og med løse steiner og sånn, og så var det ikke noe fint med plastikkskiskoa mine.
Men det var veldig veldig fin utsikt her oppe i kveldesola.

Meg og Else Mari på den fjerde toppen.

Ikke noe gøy

Så skulle vi gå videre til tre topper til. Else Mari hadde kommet til oss litt seinere og hun hadde veldig lyst på de. Det hadde pappa og jeg også, men det var masse masse stein bortover og det var ikke noe gøy å gå med skisko syntes jeg. Til slutt likte jeg meg ikke noe lenger og sa det til de andre at jeg ville snu. Pappa skjønte at jeg mente det, så da måtte vi bare snu. Det tok lang tid over den forrige toppen, og jammen satt ikke Heidi, Sindre og Venke som hadde snudd tidligere og ventet på oss.

Her begynte det som ikke var noe gøy, det blei bare mer og mer steiner.

Solnedgang og blåtime

Nå blei det litt spredt på oss. Venke og Else Mari gikk en vei, mens vi andre gikk opp mot to store topper som heter Storjuvtinden og Ymelstinden. Da vi kom litt opp i bakken kom vi inn i sola. Den var gløderød og skyggene var veldig blå. Det var veldig kule farger. Borte på noen andre topper var sola i ferd med å gå ned.
Da vi tok en pause bestemte Heidi og Sindre seg for bare å gå på Storjuvtinden, mens jeg, pappa, Olav og Jørn skulle gå på Ymelstinden.

Vi rakk akkurat å komme ut av skyggen og inn i sola. Juhuu!!!
Den kule toppen bak der heter Skardstinden. Vi var på en liten topp til venstre for den, og så på to "små" topper på hver side av sola.
Fint når sola går ned. Den går ned bak den fjerde toppen.

Jeg fikk prøve stegjern for første gang. Det hadde jeg gledet meg til, men det var ikke helt som jeg hadde trodd. Vi gikk opp en bratt snøbakke og så bort en smal snørygg til det ble veldig bratt. Her tok vi på tau til meg og så gikk pappa først og jeg etter.
Det tok litt tid og jeg ble veldig kald i natta selv om det var magisk fint. Jeg frøs så mye at jeg dirret. Da vi kom på toppen var det natta med måne og sånn. Det var veldig spesielt, men jeg var litt for kald til å kose meg. Jeg sa at jeg ikke ville på flere topper, så etter at Olav og Jørn hadde hjulpet pappa med å få meg ned gikk de på Storjuvtinden mens jeg og pappa gikk ned igjen.

Natta på toppen.
På Ymelstinden midt på natta.
Pappa sikrer meg opp den siste bakken. Jørn har tatt bildet.
Lille meg er den sorte flekken ute i veggen til venstre. Jørn har tatt bildet.

Hjem igjen

Vi drakk en varm kakao før vi gikk i månenatta bort til Porten. Der hadde noen tatt bort tauet, men det gikk fint likevel å gå opp der. I Porten spiste vi litt og ventet til Jørn og Olav som var ganske raske kom dit også. Vi pratet litt før vi sa hade. De skulle gå på Galdhøpiggen og se soloppgangen mens jeg var trøtt og ville til mamma.
Da vi var nesten fremme ringte pappa til mamma som kjørte til Skiheisen og hentet oss der.
Det var en kald natt, 12 minusgrader på Juvasshytta. Brrrrr. Klokka var nesten halv tre på natta da vi var fremme. Tror nesten aldri jeg har vært såååå lenge våken.
Da vi kom frem til teltet i Lom begynte det å bli dag.

Kjempefin tur!

Flere bilder

Kart

Pappa glemte å ta med GPSen opp på den andre toppen.

Start date 15.05.2016 14:26
End date 16.05.2016 02:29

For en tur!

Written by Øyvindbr 20.05.2016 14:53

Skulle jo egentlig være med, men måtte prioritere kjærestegreier jeg vettu. :)

Men jeg elsker sånne natt-turer, så håper jeg får være med på noe tilsvarende sammen med deg neste vår i fjellet. Hyggelig å være på tur med deg! :)

Så heldige

Written by SunnivaBM 19.05.2016 18:36

Så heldige dere var med været! Det var sikkert bare èn av grunnene til de fine bildene! :-)

Det var veldig kult, spesielt det at du måtte ha sele:-)

Sv: Så heldige

Written by linntherese 19.05.2016 21:02

Det var fint vær men det var kaldt da.;-)

Sprek dame!

Written by Naboen 19.05.2016 09:09

Grattis med nye topper og natt tur, Linn Therese! Du er jammen meg en kul topp-jente ass..:)