Spasertur til Kyrkja (16.05.2016)  6

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Sota seter (745m)
Endpoint samme (745m)
Characteristic Walk
Ascents Steinkollen (2,018m) 16.05.2016
Tverrådalskyrkja (2,088m) 16.05.2016
Tverrådalskyrkja S1 (2,077m) 16.05.2016
Søre Tverrådalskyrkja (2,034m) 16.05.2016
Visits of other PBEs Sota Sæter (743m) 16.05.2016

Spent på form og føtter som hadde fått kjørt seg litt dagen før kjørte jeg til Sota. Sola skinte, noen få biler var det på plassen, og kun et menneske å se. Han startet med fullt randoutstyr på sekken i det jeg parkerte. Rein var det derimot flere av :0)

Panorama fra toppen av tverrådalskyrkja en godværsdag i mai 2016 :0)

Jeg hadde tenkt å variere litt fottøy for å spare bena litt, så jeg startet med skia i hendene og kun tynne spaser-joggesko bortover veien. Ikke hadde jeg knyttet lissene engang. Jeg svingte opp stien som var forholdsvis tørr, og ikke bløtere enn at jeg hoppet fra tue til tue der det var påkrevd. På vel 900 meter møtte jeg snøen, som grunnet en klar og kald natt var helt fast og fin, så jeg fortsatte likegodt spaserturen litt til. Oppe over tregrensa begynte jeg å bli sliten av å bære skia, så jeg festet de på sekken og langet ut over kritthvite vidder, oppover og oppover. Sola tok godt allerede fra start, så jeg måtte moderere farten for å ikke gå på en veskesmell. Det rant av meg, selv kun iført superundertøy og lett skibukse.

Retningen var ikke så vanskelig, da jeg fulgte noen skispor fra dagen før eller så, som syntes å ha rett kurs. I etterkant tror jeg jeg må ha vært superheldig, for rutevalget var upåklagelig. Det at jeg fikk spart bena og at fottøyet var så lett gjorde at jeg til slutt ikke kunne annet enn å glise bredt der jeg gikk. Jeg trippet avgårde, smilende med god marsjfart takket være stavene, på knallhard skare med et tynt slør av nysnø som ga perfekt feste for mine nikies :0))

Etter å ha rundet Veslfjellhaugan på vestsiden i 1540-meters høyde gikk det nedover til 1405 og Steindalstjønnin. Jeg rastet ved den østligste. I det jeg var ferdig fikk jeg igjen øye på mannen som hadde lagt ut fra Sota litt før meg. Vi var nå kommet omtrent like langt, og jeg ventet kun et par minutter på ham under Tverrådalskyrkjas østflanke. Sverre fra Stryn var ikke toppsanker, men på jakt etter noen nydelige nedfarter til randoutstyret sitt. Det fant han. Han hadde sett meg en stund, og lurt nok på hvilken "tulling" det var som var til fots i høyfjellet!?

Vi fortsette sammen opp de siste 500 høydemeterne, og først rundt 1950 moh. spente jeg på meg skiskoa. Det ble da behov for litt hardere tupp, for å sparke seg litt feste i den passe faste, men litt bratte østflanken. Heldigvis kunne vi benytte oss av tidligere fotefar også.

Vel oppe var det fototid, mat og et fantastisk skue!!! Vi så Josten, Lodalskåpa, Snønipa, Skridalaupen, Tafjordfjella, Hurrungane, Smørstabbrean, etc. etc. Makalaust! Etter mat gikk Sverre ned for å nyte nordøstflanken, mens jeg spaserte bortetter ryggen retning Steinkollen. Når man først er oppe på Tverrådalskyrkjas hovedtopp er i grunnen det meste gjort. Så det tok ikke lange stunden før jeg måtte ha på meg skia for første gang denne dagen. Den siste mota opp mot Steikollen gikk fort og nå var det nedturen igjen. Grunnet den lille nysnøen som var kommet var det svært ujevn gli til å begynne med. Det gikk i rykk og napp og alle kroppens muskler fikk kjørt seg for å holde balansen. Nede ved vannene på ca. 1400 ble det bedre, da sola nå hadde myket opp overflaten litt. Her trengte jeg ikke feller for å forsere den lille stigningen forbi Veslfjellhaugan.

Etter dette var resten en enda lang nedoverbakke, i smooth tempo og fete svinger. Vel nede i skogen, ble det litt for teknisk for meg med dårlig svingteknikk og fjellski, så der trasket jeg litt i snøen, så på bar sti, og vips var jeg ved bilen. Sverre hadde nok nytt godt av randoutstyret og bilen hans var allerede borte! Hyggelig med litt selskap hadde det dog vært!

Helt klart en av mine beste turer så lang!

Selfie med Tverrådalskyrkja bak, bakerst til venstre
De siste 500 høydemetrene, flanken fra venstre mot høyre
Sverre fra Stryn slurper utsyn
Hurrungane
Ryggen videre
Tilbakeblikk mot hovedtoppen
Søre Tverrådalskyrkja
Nok et tilbakeblikk mot hovedtoppen
Mangt et fly fra sørøst
på Steinkollen
Fra ytterst i Steindalen
Et siste glimt av toppen for denne gang
Start date 16.05.2016 09:05
End date 16.05.2016 15:29

Gratulerer Helge!

Written by knutsverre 21.05.2016 20:34

Ikke en hvilken som helst Kyrkjeferd dette! Du fikk virkelig full uttelling på denne turen både med vær og føre (!). Artig tekst og fine bilder også! Ser at du til og med fikk med deg S1 toppen som er relativt "nyoppdaget" av Tore Jyssum!

S1

Written by Gråbein 21.05.2016 21:12

Hadde ikke noe valg følte jeg. Traversering rundt så ikke noe hyggeligere ut :0))

Dette var virkelig en kjempetur. Synd jeg ikke har tid nok til deres neste nasjonstopp, det kan bli trivelig og sosialt i tillegg!

Så ut til å være en artig t

Written by Snilen 21.05.2016 19:25

Jeg hadde for noen år siden en tur på Folarskardsnuten som stort sett gikk til fots, men det var gørtidlig om morran, med start ca 04 fra Haugastøl. Noen timer senere tryna jeg i råtten snø, så forholdene endrer seg fort utover dagen, tryggest å ha med planker :)

Grattis

Written by TerjeI 21.05.2016 18:06

Helge, du er en skikkelig spreking

Gøy å gå

Written by linntherese 19.05.2016 10:14

Det er skikkelig gøy å gå på panserskare når festet er godt. Har ikke gjort det i det siste, men har noen gode minner fra slik aktivitet.

Ellers en nydelig tur du hadde ... Flotte bilder ... fra et flott område, og i alle fall myyye bedre enn vi ble avspist med to dager før.

Sv: Gøy å gå

Written by Gråbein 19.05.2016 10:38

Enig! Følte meg superheldig med føret, og lo nesten over viddene, selv om jeg var alene. Så sikkert littsmå rar ut der jeg travet avgårde. Men skitt au. :0))

Så veldig fin ut turen deres også, og mye koseligere.

Herlig Helge

Written by oladohl 18.05.2016 22:11

Imponert over tempoet ditt. Jeg hadde ikke hatt en nubbsjanse til å holde den farta. Det ser ut til at du fikk bedre vær enn oss ���

Vakker kyrkje

Written by Atomsilda 18.05.2016 21:33

Bra du fikk deg en flott tur Helge! Tverrådalskyrkja fortjener godt vær. Det er jo herlig å gå på skaren...lettgått og fint. Humøret stiger til uante høyder når alt går av seg sjøl!