Nattevandring i kulde og måneskinn (15.05.2016)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Juvasshytta (1,841m)
Endpoint Juvasshytta (1,841m)
Storjuvtinden (2,344m) 15.05.2016
Austre Storjuvtinden (2,327m) 15.05.2016
Ymelstinden (2,304m) 15.05.2016

Morten trommet sammen til en skikkelig tur denne gangen med Juvasshytta som utgangspunkt. Linn Therese skulle sanke nye topper og flere ville igjen være med på hennes tur. Denne gangen var det Morten, Julia, Linn Therese, Venke, Heidi, Sindre, Olav og jeg som skulle avgårde. I tillegg ville Else Mari fra Hønefoss komme i stor fart oppover dalen...og prøve å innhente oss på Storgjuvbreen.
Et spenstig mål...sein start...og nattevandring blant Norges høyeste...etter ønske fra den lille spreke Linn Therese.

Toppene som vi skulle prøve å bestige var mange så dette ville ta tid. Det hadde kommet nysnø og tempereaturen var minus 1 på Juvass da vi ankom der kl 14. Ble bom å ikke ha med blå Swix i dag. Dette hadde nok vært perfekt på de slake bakkene. Feller ble brukt og mange forbannet disse på turen. Helt unødvendig idag. Nå skulle denne turen by på noen utfordringer som skapte noen problemer...kulde og valg av fottøy. Løs snø i ur er ikke gunstig for plastikksåler på sko. Linn Therese synes dette var lite kjekt da vi nærmet oss Storgrovtinden..og heller ikke Sindre og Heidi med sine Rando-støvler synes dette var kjekt. Derfor røk vi på en "bom" når det gjaldt bestigningene av Storgrovtinden, Fremst og Bakerste Storgrovhøe. Litt kjiipt for Else Mari som er en toppsamler...samler på topper med pf30m. Slik er det noen ganger, men hun er alltid like blid og sprudlende. Vi har lovet henne å ta denne turen sammen en annen gang.

De andre "småtoppene" gikk nå greit og ferden nå gikk så videre mot Ymmelstinden. Klokka gikk og det ville ble seint....Else Mari og Venke skulle ikke videre til denne, men heller runde Ymmelstinden og gå ned på Svellnosbreahesten. Dette ble det ikke noe av da Else Mari hadde mistet den ene skifella...og måtte gå langt for å finne denne igjen. De to gikk så alene i måneskinnet opp Porten og tilbake til Juvass. Sindre og Heidi ville droppe Ymmelstinden og kun bestige de to Strogjuvtindene. Da var det kun den "harde" kjernen igjen. Morten, Linn Therese, Olav og jeg ville forsøke oss.

Det begynte å bli kaldt...vi fikk måneskinn...og en fantastisk stemning blant bre og tinder. Vi kom oss greit opp i skaret mellom tindene med bruk av stegjern. Linn Thereses første tur med stegjern. De var greie å ha. Ymmelstinden er ikke den enkleste toppen å bestige..... Luftig...smalt og ikke rom for feilsteg. Linn Therese ble sikret opp av Morten mens vi andre gikk usikret opp og ned. Luftig og man kjente adrenalinet. Linn Therese begynte nå å bli kald og Morten bestemte at de ville returnere til Juvasshytta til en varm bil. Olav og jeg ville derimot bestige de to Storgjuvtindene. Greie enkle forhold opp til toppene. Klokka var nå ca 01.00.Olav begynte nå å bli mør i låra, men vi ville gjøre et forsøk på å få med oss soloppgangen på Galdhøpiggen. Vi kom oss greit ned og over breen mot Porten. Greie spor opp Porten...litt hardt, men greit uten stegjern.

Vi nådde igjen Linn Therese og "pakkeselet" Helgesen...Sterk mann med mye utstyr i sekken.... Olav og jeg tok litt kaldt nattmat...klokka var nå ca 01.45. Hvilke idioter....sære menn spiser nattmat i Porten midt på natta i 15 minus? Joda...det er oss det! Mens Morten og Linn Therese skled ned mot Juvasshytta,- gikk Olav og jeg over breen og opp på ryggen mot "Piggen" . Vi satte fra oss skiene et stykke opp på ryggen og gikk greit opp med skisko og staver til toppen. Klokka var nå 03.05. Lenge til soloppgang....og vi frøys.... Vi løp rundt hytta noen ganger og slo OL-floka og stampet med føttene. Belønningen fikk vi kl 04.25 da sola krøp over i horisonten. Magisk stemning....nær vindstille...kaldt....stille....et utrolig lys. Joda,- det var verdt å slite og fryse for disse få minuttene! Vi var konger alene på toppen denne natten. Blir vel ingen ny kald nattur på en stund hit opp...men ingen vet...

Grei retur der vi suste nedover breen tilbake til Juvasshytta. Vi takker for en super tur...selv om det ble litt spredning i feltet etterhvert.

Samtlige bilder er tatt med mobilen....en Samsung S6 :)

Stemingsfulle bilder

Written by mortenh 17.05.2016 22:59

Stemningsfulle bilder Jørn. Spesielt artig med nattbilder selv om de kanskje ikke er sylskarpe så får man med stemningen.

Som alltid veldig trivelig med ditt sprudlende humør på tur. Olav var også et hyggelig nytt bekjentskap!

Strålende tur!!!

Sære menn ;0)

Written by Gråbein 17.05.2016 22:04

Du sa det selv... :0)))

Flott stemning og flotte bilder.