Tre dager på loffen: Tur 2-Skibergfjell/Markenrud reservatet (13.05.2016)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Vestfjellet p-lomme (508m)
Endpoint Samme (508m)
Characteristic Expedition
Ascents Kirkefjell (610m) 13.05.2016
Skibergfjellet (633m) 13.05.2016
Vestfjellet (634m) 13.05.2016
Skibergfjellet Sør (623m) 13.05.2016
Visits of other PBEs Vestfjellet Parkering (508m) 13.05.2016

Etter den begredelige starten med Bokkemyråsen kunne det bare bli bedre. Parkerte på p-lomme ved skilt til Skibergfjellet. Plukket fram den formfulle 100-liters Kajka'n, stappet med fotoutstyr og andre nødvendligheter, og trasket i vei. Lettgått og fin sti oppover. Like ved sørtoppen fant vi restene etter en slått røy. Fjæra lå strødd utover stien. Fin og urørt natur på vei opp til Vestfjellet og ikke minst utrolig malerisk utsikt. De dominante sørfjella; Lifjell, Gaustatoppen, Blefjell og Norefjell, ikledd i det for det meste hvitt for anledningen, kneiset stoisk og majestetisk over skogslandskapet. Sola lå lavt over horisonten, og duppa midlertidig av bak noen flyktige skyer, mens jeg slo opp det tynneste av hva man kan kalle teltduker, nemlig Ringstind Superlight 1-2. Fant en mer enn grei plass å ligge på i røsslyngen oppe på platået på Vestfjellet. Vel ferdig med teltoppsett var det bare å montere fotoutstyret og nyte dagens siste lys over det døsige landskapet. Tyngre og større skyer rullet inn over horisonten i vest og bidro til en noe prematur solnedgang. Men kveldsroen og sinnsroen vedvarte ut i de seine timer og inn i natta.

Kveldsstemning og maiutsikt mot NNV fra Vestfjellet.
Løvsprett og kveldstemning
Kveldsstilla. En fotograf, Tommy, foreviger stemningen ved myrtjernet der nede

Etter en grei natts søvn ble jeg vekket av orrhanenes velkjente buldring og tjoing. Fin morgenstemning og en smak av villmark å bli vekket av disse glinsende blå buldrende morgenfuglene. Snart tar andre morgenfugler etter og melder om nok en flott dag i emninga.
Småklosset exit av teltet før 5D'n blir klargjort til dyst. Nydelig mjukt morgenlys dukker opp over åskammene i øst og treffer de høyeste elementene i landskapet rundt oss. Blånene langt der borte farges svakt rosalilla og de høyeste furuene i nærheten antar en varm farge og skaper stemningsfulle sjatteringer i landskapet. Man er heldig som har muligheten til å oppleve slike stunder. Sjøl om det er relativt korte seanser er de verdt hver anstrengelse og tiltak!

Like før soloppgang...
Eventyrlig morgenstemning da det første mjuke lyset treffer furuene ved topplatået.
En stigende, men fortsatt forsiktig sol bader landskapet i dust lys.
Flekkbelysning over skogene i Skibergfjellet sør

Etter den flotte bevitnelsen av soloppgangen ved Vestfjellet ble en litt tafatt, men allikevel grei, frokost inntatt. På med dagstursekk. Klokka viste fortsatt tidlig morgen da vi stupte inn i Markenrud Naturreservat. Gikk over gamletoppen og ned til Kirkefjell. Meget flott og variert gammelskogområde, naturskjønt men vanskelig å ta bilder da lyset fort blir altfor skarpt. Bratt rundt denne toppen og god utsikt mot øst. Ved nedstigningen hørte jeg plutselig kraftige vingebaks, velkjent lyd av tiur i kampmodus som slår med de kraftige vingene sine mot sine rivaler. Hørte dette tre ganger høyt og tydelig, men jeg/vi klarte aldri å finne rivalistene dessverre. Uansett mye spor etter storfugl og orrfugl her inne. Mye møkk, litt spillmøkk og noen få badegroper og fjær ble funnet av begge arter. Ble en rundtur i flott terreng og natur før vi var tilbake til Camp Vestfjellet. Kort pause før jeg litt vemodig pakket sammen sakene og Kajka'n igjen ble formfull. På vei ned støkket vi opp en flott røy på kort hold.
Passende avslutning av tur 2 på denne tredagers-reisen.

Terningkast: En skikkelig turhøydare på alle plan, må gi den en sekser :-)