Skaurangling (15.05.2016)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Neperudjordet (120m)
Endpoint Neperudjordet (120m)
Ascents Klemmehøgda (423m) 15.05.2016
Tverråsen (539m) 15.05.2016
Visits of other PBEs Goliaten (473m) 15.05.2016
Tverråsutsikten (535m) 15.05.2016

Lill og jeg bestemte oss for en langtur på skauen med mål om å sanke flere Drammen ti-på-topp poster. Vi startet turen ved Sturla-huset på Neperudjordet. Her går det en skogsti over Overlia opp til Stibolt. Oskar er med i dag også, og ser ut til å stortrives på tur. Vi følger veien opp forbi Landfalltjern, for så å ta en vestover over Klemmehøgda. Neste etappe mot Goliaten. Det er litt spennende å se hvordan Oskar kommer til å takle «Dronningslepet» - den bratte oppstigningen til Tverråsen. Han trenger noen dytt i rompa her og der, harker og bærer seg litt, men kommer seg da opp … Vi tar oss ned fra Tverråsen på østsia. Stopp på Tverken for husets spesialitet, kanelbolle. Ved Myrdammen tar vi avstikkeren til Mysertervollene, så 5-minuttern til Landfallhytta. Neste «ti-på-topp» post er nede ved Hvalsdammen, så vi tar stien ned under kraftlinja og lander etter hvert nede på demningen. Lill fyrer primus og da blir det kaffekos :) Vi er usikre på hva Oskar tåler så vi blir enige om å ta raskeste vei tilbake som er veien over til Stiboldt og videre ned forbi Sturla-banen. Oskar blir hentet senere på dagen og vi får rapport om en hund som har gått og lagt seg ;)

Noen dytt i rompa, her og der, for å få Oskar opp "Dronningslepet"
Dronningslepet
Et av de mange flotte utsiktspunktene på Tverråsen
Pause ved Hvalsdammen. Fint at Lill "gidder" å dra på primusen ... det betyr skaukaffe :)