Bjønnåsfjell og Storfjell (11.05.2016)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Bjønnåsfjell (355m) 11.05.2016
Storfjell (349m) 11.05.2016

Topper i søndre flik av Drangedal.

Bjønnåsfjell
Kveldstur. Hadde regnet med å måtte bruke sykkel på skogsbilveien inn mot denne toppen, men leste la1ena sin turrapport fra besøket i april, og så det var mulig å kjøre helt inn til foten av toppen. Bommen etter Haugelandsgrenda er en åpen betalingsbom, men systemet med betaling så ikke ut til å ha vært i drift på en stund. Pengekassa sto åpen og det manglet registreringspapirer. Kjørte inn langs Storelva vest for toppen for å finne stien som skulle gå her. Så ikke noe til denne før akkurat i det jeg snudde for å kjøre tilbake. Stien var merket med plastbånd fra Vierhølen, opp et lite traktorspor. Stien er ikke alltid like tydelig, og vil nok i løpet av sommeren gro til av gress og undervegetasjon i starten. Jeg fulgte den et stykke, men stien hadde en kjedelig kurve så jeg skjærte av rett opp mot toppen.

Ved trimkassa møtte jeg tre personer som kom opp fra motsatt kant. De hadde kjørt inn øst for toppen og kommet opp merket sti fra den kanten. Heller ikke denne stien var noe videre opptråkket etter hva jeg forsto. Trimkassa lå litt bortenfor toppen som var nokså flat, med noe udefinerbart toppunkt. Gikk ned igjen strakeste leie fra toppunktet mot bilen.

Storfjell
Fra Kroken kirke kjørte jeg inn på skogsbilveien mot Gjerstad. Ved Måvatn tok jeg videre inn mot Korsvatn. Det går to stier opp til Storfjell fra denne kanten. En fra vest og en fra nord, dvs. en før og en etter Korsvatn. Jeg gikk opp fra nordsiden hvor jeg brukte 10 minutter opp. Dette var en herlig, liten topp, en tydelig markert bergknaus med så å si 360 graders rundskue. Her var det flott å nyte sola som gikk ned, noe bedre finnes knapt, og i kullisene skrek et villdyr…