Stryn/Stranda: Holedalsfjellet m.flere (15.05.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Skjerdingsdalen (660m)
Endpoint Skjerdingsdalen (660m)
Ascents Holedalsfjellet (1,705m) 15.05.2016
Sør for Holedalsfjellet (1,611m) 15.05.2016
Vest for Nautbreen (1,518m) 15.05.2016
Nautbreen Ø1 (1,495m) 15.05.2016

Har lenge ønsket å ta denne runden, og i dag klaffet det å få med Torleiv som også er meget glad i å få tetta hull i Strynelista. I tillegg fikk vi bonusdeltagere på turen med følge av Sylvi og Kjetil. Det ble rett så trivelig og sosialt og vi hadde en kjempedag!

Dagen startet litt halvskyet da vi parkerte i Skjerdingsdalen. Vi måtte bære skia ca 20 høydemeter ned fra parkeringen og spenne dem på oss der. Jeg er glad for at det ikke hadde vært et par dager til med 20 graders varme slik det var tidligere i uka. Den snøen som lå i dalen, var akkurat nok til at vi stort sett kunne beholde skia på hele veien de første kilometerne innover til vi begynte på stigningen mot Skjerdingsdalsvatna. Det var til tider ganske så flatt lys, og vi fikk til og med litt nedbør i lufta da vi var underveis stigningen mot skaret sør for 1569 høyda. Oppe i skaret måtte vi av med skia og gå til fots opp til 1569 til før vi kunnelabbe videre mot selve toppen av Holedalsfjellet 1705. Vi hadde tatt oss god tid underveis og hastet ikke av gårde. Dette viste seg å være en stor fordel! Da vi nærmet oss toppen, som hadde ligget omtåket av skyer og skodde tidligere, lettet det heldigvis og vi fikk endelig nyte lunsjen vår på toppen med den fantastiske utsikten som den har ;)

Etter en god pause her, var det bare å cruise videre tilbake til skaret og labbe ca 100 høydemeter opp mot dagens andre 100pf, Holedalsfjellet sør 1611 moh. Herfra var det litt gliing nedover før vi nok en gang måtte av med skia for å traversere i sørsida av punkt 1550 som er en morsom fjellformasjon. Det var noen bratte snøfelt med våt snø som lå over et hardere underlag og det ble en varsom nedgang for å komme ned i bandet mot Nautbreen Ø1, 1495.

Her bestemte vi i fellesskap at jeg skulle fortsette vestover mot Nautbreen vest 1518, som var en relativt kjapp avstikker, mens Torleiv skulle fortsette mot Sandskarhyrna opp nordryggen. Sylvi og Kjetil skulle vente på oss i bandet øverst i Skjerdingsdalsbotnen. JEg gled meg greit nedover til tross for dårlig stil med feller under skia, og trasket meg opp til min 3. 100 pf på strynelista på denne turen, meget godt fornøyd :) Returen gikk ganske så raskt og jeg tror ikke de andre ventet så altfor lenge på meg. Det viste seg at Torleiv hadde gitt seg på Sandskarhyrna, som er den siste 100 pf han mangler her i dette området - ganske irriterende vil jeg tro.... Ryggen fra nord så ikke helt bra ut med de snøforhold og skavler som lå der i dag. Han kunne lett ha unngått dette ved å runde øst for denne og opp Nautbreen mot toppen men han lot være da det villle ha tatt endel ekstra tid og vi tross alt hadde brukt ganske lang tid på turen allerede. Alle var vi kjempefornøyde med denne dagen og turen iallefall når været ble så bra som det ble etter hvert! Nedkjøringen ned Skjerdingsdalsbotnen var egentlig super, selv om det ble litt sørpete i nedre del. Tross varmen som hadde blitt utover dagen, ble glietappen ut Skjerdingsdalen igjen bare en lek siden dalen hadde begynt å bli litt skyggelagt og føret ble mindre sugende enn fryktet ;)

Tusen takk til turfølget for en superduper dag i indre Nordfjord (på grensa til sunnmøre ;))

Avgang fra tunnelinnslaget i Skjerdingsdalen
Stigning fra Skjerdingsdalsvatna og opp i skaret sør for punkt 1569
Punkt 1569
Utsikten i skaret
Til fots opp til 1569
Holedalen
Sør for Holedalsfjellet 1611
Meget fornøyd knippe på dagens 2. 100 pf - Sør for Holedalsfjellet 1611
Morsom 50 pf topp som vi ikke gikk oppom....
Torleiv setter av gårde for å prøve seg på Sandskarhyrna
Sandskarhyrna, og jeg er bekymret da jeg ikke ser tegn til Torleiv
Fra Vest for Nautbreen 1518 mot Holedalsfjellet
Vest for Nautbreen 1518 mot Holedalsfjellet. Min lille avstikker og 3. 100 pf topp på den gromme Strynelista
Flotte nedkjøringsforhold i Skjerdingsdalsbotnen
Sylvi og Kjetil godt fornøyd med en flott dag!