Urdskneppen og Høgskarven. Alene (14.05.2016)  3

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Lundadalen (275m)
Endpoint Flatretan (250m)
Characteristic Jogging
Ascents Høgskarven (586m) 14.05.2016
Urdskneppen (707m) 14.05.2016

Langhelg med pinse og 17.mai dagen deretter og det gir anledning til noen Sør-Trøndertopper. Pinseaften hadde jeg planer om Høgskarven i Melhus og Urdskneppen i Midtre Gauldal. Trodde dette skulle være et par kjappe turer på formiddagen før jeg skulle benke meg foran PC'en og se på Tiomila fra lørdag ettermiddag til søndag morgen.

Litt leger enn planlagt skulle det vise seg å bli. Vegen fra bommen i Lundadalen mot Skarvvollen eller Kjelvollen var selvsagt stengt med bom og jeg fikk derfor en 5 km ekstra jogging på veg til sammen. Ellers var det en fin tur opp på Høgskarven. Det var bratt de siste 200 m, men helt greit. Oppe på Skarvan er det et spennende terreng som er veldig kupert og det er mye fjell i dagen. Fant en sti nedover igjen, men fulgte ikke godt nok med på kartet. Dette medførte en 10-15 min unødvendig sløyfe rundt om Skarvvollen.

Satte meg umiddelbart bilen i retning Støren og Urdskneppen. Hadde egentlig ment å ta den vestfra, fra Brekksetra og Skjærlivollen, men da jeg ble usikker på om vegen der også var stengt i vårløsninga valgte jeg det sikre og kjørte opp til Flatretan og parkerte der tømmervegen tar av litt forbi Djupdalsbekken. Gikk og småløp oppover tømmervegen. Hadde ment å ta "sikk-sakk"-vegen oppover, men ved krysset, etter en vel km, var det skiltet til Vardefjellet. Antok at dette var et annet navn på Urdskneppen og tok den tømmervegen videre oppover. Det var mye triveligere der da denne tømmervegen ikke var ødelagt av motorgående kjøretøy. Den andre tømmervegen var meget stygg og ødelagt av maskiner og terrengkjøretøy, sikkert pga av transport opp til Mannfjellet. Her bør aktuelle myndigheter pålegge istandsetting av tømmervegen og terreng slik at den fremstår i god forfatning. Selv om det har med driften av nødvendige installasjoner bør ikke eierne ha tillatelse til slike ødeleggelser. Med kunnskap om arrondering og tilbakeføring burde ikke dette være noe problem! Vel; dette var dagens irritasjon!! Turen oppover var fin og været skiftet fra sol, sludd, hagl og vind og temperaturen var vel rundt 0 grader på toppen. Helt grei tur og det var godt med Solo, Yt, melkesjokolade og en bit kald lasagne når jeg kom ned til bilen igjen.

Rakk dessverre ikke damestarten på Tiomila, men 3., 4. og 5 etappe fikk jeg med meg. Dessverre tapte Nydalen, med Hausken spurten til Pan Århus og Maja Alm. Herrestafetten ble vunnet av Sødertelje med Leanderson i et forrykende spurtoppgjør med Gøteborg og Eskild Kinneberg i sju-tida i dag tidlig. Kalevan Rasti med Gueorgiou ble fraløpt inn mot sisteposten, i år som i fjor. Det som jeg gledet meg mest over var at NTNUI kom på en kjempeflott 11. plass. Det er forunderlig hvordan dette laget, med gode løpere, men uten de store stjernene år etter år løpet meget bra.

Vel nå kom jeg på viddene, men det var en fin tur.

Flott utsikt fra Høgskarven nedover mot Lundamo i bygeværet
Nordover Skarvan fra Høgskarven. Mye berg i dagen i området.
Flagget på Høgskarven er litt slitt. Jeg burde jo skiftet dette når det bare er tre dager til nasjonaldagen!!
Flott klatrevegg noen hundre meter før toppen.
Sein vår i Trøndelag i år ja. Både gammel og ny snø på 700 m høyde den 14. mai.
Den fineste varden er ikke på det høyeste punktet.