Holmbukttinden (14.05.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Holmbukta
Ascents Holmbukttinden (1,666m) 14.05.2016

Planen var å gå opp Jiehkkevarri i dag og flere i randonneeklubben var gira på turen så det ble ganske lett å rekruttere turkompiser! Til sammen ble vi en gruppe på 7 stykker - Kristoffer, Yngvild, Stine, Tobias, Manu og Eskil. Kjørte fra Tromsø litt etter kl.8 og ankom Holmbukta omtrent en time seinere. Som forventet var vi ikke alene på fjellet i dag og det var allerede mange andre biler på parkeringsplassen før oss. Var klar for å gå rundt kl.9.30. Jeg var veldig overrasket over hvor mye snø hadde smeltet siden sist jeg var i Lyngen for to uker siden. Nå var det helt snøfritt i skogen og det så ut som om vi måtte bære ski helt opp til starten av den første renna på ca.400moh. Jeg har aldri gått så mange høydemeter i randosko med ski på sekk men heldigvis var skoen ganske fleksibel siden den er av den lettere typen. Så med ski strammet på sekk begynte vi innmarsjen og trasket gjennom skogen til vi traff en sti på moreneryggen som gjorde det litt mer behagelig å gå i steinura. Vet ikke hvor lang tid vi brukte før vi tok skiene på, men det var lenge nok. Snøen var rimelig hard der vi begynte å gå på ski men ettersom vi kom oss opp i renna ble snøen betraktelig bløtere og vi kunne gå i godt skispor som tidligere folk hadde gjort en bra jobb av å tråkke. En mye bedre opplevelse enn sist gang jeg gikk en skitur her for to år siden. Da var snøen hard og ødelagt av gamle skred og jeg gikk et godt stykke med ski på sekk. Ble veldig varmt å gå i sola og jeg svettet masse selv om jeg gikk i bare shorts og sports-BH. Vi tok en liten pause på rundt 900moh der det ble litt flatere. Været var fortsatt fint, men vi så at det var en tydelig værfront på vei mot oss.

Innmarsjen
Stine kommer ned til en elvekryssing
Kjekt å finne en sti på moreneryggen
Oppover mot renna
To som gikk med tyngre ski
På vei opp renna
Snackspause
På tur oppover igjen
Fin puddersnø
Manu nærmer seg den bratte renna
Med ski på sekk igjen
Stine på tur opp renna
Gjengen på ryggen opp til Holmbukttinden.
Vi rakk ikke komme opp før det skyet til

Gikk videre i puddersnø og opp den bratte renna før det ble litt slakere igjen på ryggen opp til Holmbukttinden. Her var det ganske surt med vind og skyer og jeg måtte gi opp på å fortsette i beach-klær og ta på meg bukse, softshelljakke og primaloftjakke. Store værkontraster..... Vi traff en gruppe som hadde akkurat kommet ned fra Holmbukttinden, de hadde bestemt seg for å snu og ikke gå videre til Jiehkkevarri pga usikkerhet rundt været som hadde skiftet plutselig. Vi tok en avgjørelse for å gå opp til Holmbukttinden og ta en vurdering av været og alternativer der, men til slutt ble vi alle enige om at det ikke var fornuftig å fortsette om vi var usikker på om været skulle holde seg unna lenge nok eller ikke. Jiehkkevarri er ikke den morsomste toppen å miste sikt på hvis man ikke har med GPS. Noen var litt skuffet, andre var mer skuffet men det virket som den fornuftigste beslutning akkurat da. Så vi tok av skifeller, spiste litt mat og begynte nedkjøringa fra Holmbukttinden. Fint pudderføre øverst, skare lenger ned på ryggen og endelig mer fin puddersnø helt ned til 900moh hvor det plutselig gikk over til slusjsnø av den flotteste typen. Nedkjøringa derfra var den beste jeg har opplevd i denne renna, av alle tre ganger jeg har vært der. Fin slusj uten noen skredrester som hadde ellers gjort det en ganske ubehagelig skiopplevelse. Bare synd at den fine slusjsnøen sluttet og vi måtte feste skiene til sekken igjen og går resten av turen ned til fots.

En gruppe som også "snudde" på Holmbukttinden
Stine med Lakselvtindane i bakgrunnen
Zoom på de flotte Lakselvtindane og Guhkesgaisas nordvegg
Værfronten bak oss
Lagbilde!
Nedkjøring på ryggen
Klar for å kjøre den smalere renna
Eskil nyter pudderet
Tobias koser seg også
Yngvild på starten av den neste renna
Gode lysforhold til tross for skyer
Nesten-synkronisert skikjøring?
Sjarmøretappen. Hiking i randosko.

I alt var det en veldig flott tur til Holmbukttinden men det var selvsagt synd at vi ikke fikk med oss Jiehkkevarri også. Vi trøstet oss med cola og iskrem fra Coopen i Lakselvbukt. Fin afterski!