Håheia i Fjaler (13.05.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Håheia P-lomme (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Håheia (455m) 13.05.2016 15:55
Håheienden (451m) 13.05.2016 16:05
Visits of other PBEs Håheia P-lomme (30m) 13.05.2016 15:10

Familiebesøk i Hyllestad. Etter diverse gjøremål i hus og heim på formiddagen, ble det anledning til en rask fjelltur for datter Liv Synnøve og meg. Håheia som ligger på vestsiden og relativt langt inne i Flekkefjorden ble valget. Etter ca en halvtimes kjøring fra Sørbøvågen var vi fremme ved startstedet for turen på vei 607 litt NV for Soleim. Ruten er tegnet inn på Turkart over Hyllestad og Fjaler. Parkering i avgangen av en traktorvei på GPS 303994 6803836 40 moh.

God turinfo ved turstart
Stien lengst nord går av her, like etter første sving på skogsveien

Vi hadde blitt enige om å gå opp stien lengst mot NV oppover, og ned lenger mot SSØ til en skogsvei. Liv startet ut noen min før meg. Jeg rasket på for å nå henne igjen, men så ikke noe til jenten! Ringte henne, og det ble da klart at hun hadde gjort som avtalt mens jeg hadde strøket forbi stedet der stien går av (GPS 303943 6803768) uten å legge merke til verken sti eller skilt. Da var vi allerede kommet såpass langt fra hverandre at vi ble enige om å fortsatte hver vår vei for å møtes på toppen! Jeg fulgte skogsveien til en åpen plass med et hus og vedlageret. Her går det av sti mot høyre på GPS 303967 6803282 130 moh.

Her går stien av fra skogsveien lenger oppe
Liv markerer stistart fra skogsveien

Herfra fint ryddet og rødmerket sti relativt bratt oppover i terrenget til varden på Håheia der det også er rester etter et trigmerke. GPS 302852 6802879 ca. 20 m forskjellig i forhold til PB koordinatene som er korrigert. Ganske flatt toppområde med vid utsikt i alle retninger. Mot øst dominerte Kvamshesten og Blægja, mot VNV Alden og fjellene i Askvoll.

Liv på toppen av Håheia 455 i Fjaler. Kvamshesten og Blægja i bakgrunnen
Utsikt sørover mot Fuglevatnet fra toppen
Mot Flekkefjorden og Haugland(senteret)

Fortsatte vel 300 m vestover til

Håheienden 451 m
Måtte ned ca. 10 hm i en kløft før det flate partiet mot Håheienden. Flere varder i dette området. GPS på den høyeste 302497 6802929. Legger denne inn som nytt element på PB med PF 10m i forhold til storebroren lenger øst. Enda bedre utsikt mot vest fra dette stedet.

Utsikt vestover fra Håheienden. Tyssedalsvatnet nærmest, så Gjølanger i Dalsfjorden med Alden i bakgrunnen

Tilbake til hovedtoppen der Liv nå kom opp. Vi fulgte "min" rute ned igjen, og fant stedvis en noe bedre og tørrere sti enn der jeg hadde gått opp ved å følge rødmerkene mer slavisk. Passerte også et fallent trigmerke i skråningen på 302955 6802965. Tilbake ved bilen etter ca. 2 timer. Takk for en fin tur til en ny PF >100 m topp i Fjaler, Liv Synnøve!