Hestgrovheia - noe snøvassing - snarveier tilbake (08.05.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Hestgrovheia (656m) 08.05.2016

Også veien inn til Solemsdalen var delvis stengt pga snø, så igjen kom sykkelen til sin rett - i 1,7 km. Deretter tok jeg beina fatt. Stien går i noen svære slyng, og da en mer direkte variant opp bød seg, skiltet som "Gamlestien", tok jeg den. Selvsagt brattere, men opplagt kortere.

Opp gamlestien mot Hestgrovheia.
Man følger en skulder i fjellsida mot vest, før man runder mer mot nord og til topps.
Ser her tilbake (østover) langs skulderen hvor stien går. Merket meg en snøfonn jeg kunne returnere på ned den bratte skråningen, og spare tid og distanse...
Hestgrovheia kommer til syne, og det tok jammen sin tid å gå dit pga mye råtten snø.
Var oppe etter 1t 40 min. Sola varmet godt i dag.
Ser tilbake i den retningen man kommer opp. Mye dis i horisonten, så jeg droppa videofilminga.

Returen ble lagt ned en bratt snøfonn, og litt seinere tok jeg sjansen på en direkte variant gjennom krattet ned til veien, og sparte mye tid og distanse også her. Avsluttet Trøndelagsraidet med å trille tilbake til bilen på sykkelen, digg.

Stort sett på vei/sti opp, men mye snø på slutten.