Seksortklumpen i Bjugn, søkkvåt tur (08.05.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Seksortklumpen (492m) 08.05.2016
Visits of other PBEs Høgås p-plass (100m) 08.05.2016
Seksortklumpen - sti fra sør (100m) 08.05.2016

Hadde overnatta på den ganske store p-plassen Høgås. En barnefamilie hadde returnert på ettermiddagen og fortalt om lite snø, men veldig våte forhold.
Jeg droppet derfor gamasjene, men tok de nyeste fjellstøvlene som hittil ikke hadde sluppet inn noe fuktighet. Jammen besto de dagens prøve også med glans!

Tok sykkelen inn "Avkrokstien", før jeg fulgte gps-tracket jeg hadde etter SturlaS (Sturla Sandvei). Etter hvert i myrlendt og helt riktig; søkkvått terreng, og så i noe som jeg opplevde som en svær omvei til toppen. Merka meg at en direkte retur burde være mulig ned sørryggen.

Mot Seksortklumpen i Bjugn.
Hadde gått forholdsvis raskt, og nådde toppen på eksakt 1,5 time. Nå kom sola litt også, så bra!

Det ble litt spenning med å ta snarvei ned; man kan alltid risikere å gå seg fast, men sørryggen var utmerket den - ja, faktisk en artig retur. Noe krattkrig i nedre del. (Ryggen er svært bratt i alle nederste del, men da er det lett å gå ned sørflanken slik jeg gjorde...) Ingen klyving, men måtte støtte meg litt med hendene et par steder.

Retur ned ryggen til venstre. Man bør ha litt erfaring med å ferdes i bratt terreng og utenfor sti før man roter seg nedover her...

Møtte en god del folk på stien tilbake, og alle skulle de ta toppen fordi den sto på lista OPP24, som er alle kommunetoppene i Sør-Trøndelag. Aksjonen virket vellykket, for på flere andre turer møtte jeg også folk med denne lista som mål.

Returen ned fra selve toppen fulgte ingen sti...