Hjelmeland (12.05.2016)

Written by Bastolen (Bjørn André Stølen)

Ascents Hjelmelandsvarden (983m) 12.05.2016
Storenakken (489m) 12.05.2016
Åsefjellnyken (682m) 12.05.2016
Planen for dagens tur var å bestige Storenakken og Åsefjellnyken. Siden været var mer tilbake til normalen (8 grader og utrygt for rein), ville jeg forsøke meg på noen av de lave toppene på Eidalisten. Parkerte ved Bakke sag & høvleri, og fulgte vei/ skogsvei oppover til jeg kom til gravemaskiner, som holdt på med småkraft utbygging. Jeg fortsatte så videre i terrenget opp til Storenakken. Jeg så det ikke var så mye snø oppover til Hjelmelandsvarden, så jeg ville gjøre ett fremstøt på å bestige også dette fjellet.
Åsefjellnyken og Hjelmelandsvarden
Jeg kom ikke borti noe særlig med snø før jeg nådde en 700-800m, men sol og varme de siste dager, hadde gjordt snøen ganske myk. Jeg sank heldigvis ikke veldig dypt, så mange ganger, og toppen ble nådd uten de alt for store kraftanstrengelsene.

Turen nedover gikk ganske radig, og turen opp til Åsefjellnyken gikk også ganske kjapt.
Grei tur uten alt for mye nedbør
Tid brukt: Nesten 3,5 time.