Thorbjarnarfell (08.05.2016)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Thorbjarnarfell (243m) 08.05.2016

Thorbjarnarfell

Thorbjarnarfell ligger like ved den Blå lagune. Vi skulle dit kl 10 og barna ville gjerne også ri på islandshest på Island. Det var et ridesenter i Grindavik på andre siden av Thorbjarnarfell i forhold til lagunen, så de booket riding der kl 9. Jeg tenkte det hadde vært morsomt å få med seg et siste fjell før vi la kursen hjem.

Startstedet mitt
Bakken opp
og der kom plutselig veien :-)
Klyveberg

De satte meg av på vei til ridingen og jeg tok turen opp på fjellet. Her var det også en del løs stein på vei opp. Det kunne jeg selvfølgelig ha unngått hvis jeg hadde blitt satt av litt nærmere Grindavik. Der gikk det nemlig en vei opp. Jeg kom på veien like før jeg var oppå flaten før toppen.
Det var litt klyving på bergene rundt der for å ha det litt morsomt - ikke for at det var nødvendig for å komme seg opp på toppene. Amerikanerne hadde også hatt en base her under andre verdenskrig. Mellom mastene som er her og det høyeste punktet er det et utrolig morsomt område med kløfter og huler som går på kryss og tvers. Her hadde barna kommet til å elsket å være.

Parkeringsplassen ved foten av fjellet. Herfra gikk det sti både opp på toppen og rundt fjellet

Fra toppen fulgte jeg en sti som ledet ned til en parkeringsplass sørvest ved foten av fjellet. Her var det også en sti som gikk rundt fjellet ved foten. Jeg fulgte denne stien til jeg var så nært den Blå lagune som den førte meg. Da tok jeg av fra stien og gikk rett mot lagunen. Det var mosegrodde lavasteiner som kan være litt vrien og uggen å gå på.

Ved lagunen ble jeg gjenforent med familien og vi tok et velfortjent bad før vi dra hjem.

Blå lagune med Thorbjarnarfell i bakgrunnen