Heimaklettur (06.05.2016)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Heimaklettur (283m) 06.05.2016
Moldi (220m) 06.05.2016
Stóra-Klif (226m) 06.05.2016

Heimaklettur og noen til

Etter turen på Eldfell ville de andre kjøre til sydspissen og se på fuglefjellene. Jeg derimot hadde bestemt meg for å ta en tur på det høyeste punktet, Heimaklettur. De satte meg av ved veis ende i foten av fjellet. Jeg hadde da 1,5 time på meg til vi skulle være på ferga tilbake. Nok tim i massevis.

Det er er flott fjell som hadde bydd på litt utfordringer i starten hvis de ikke hadde lagt til rette for å komme seg opp. Nederst på fjellet er det noen bratte klipper som hadde bydd på litt morsom klatring/klyving, men her var det lagt satt opp trapper og stiger slik at folk skulle komme seg trygt opp og ned igjen.

Foten av fjellet
Trapper og stiger over morsomme klyvepartier
Stien videre
Fulgte stien til denne klippen og gikk så rett opp mot toppen
Sauene gikk og beitet på fjellet
Meg på toppen. Jeg ble varm selv om det var ca 6-7 grader og vind

Jeg brukte 20 min opp og var ved foten av fjellet igjen etter 37 min, inkludert flere fotostopp. Hva gjør en da med masse tid til overs - med fjellene som ligger på rekke og rad var det selvfølgelig bare å starte på neste topp.

Tau og wire opp bratta
Nok en toppselfie. I bakgrunnen er Moldi og Blåtindur

Ferden gikk da opp på Stora-Klif som er ganske karakteristisk med alle antennene på toppen. Det er et litt bratt parti hvor det er mye løs stein opp til toppen. Her er det imidlertid godt tilrettelagt med tau og wire som man kan hjelpe seg med. Det er ved HMS i forhold til vedlikehold av mastene på toppen. Ser for meg at det kan bli litt glatt opp her vinterstid. Da jeg nådde toppen hadde det gått 1 time fra start. Greit - neste topp :-)

Mot Moldi
Toppen av Moldi med utsikt mot Stora-Klif og Hemiaklettur
Videre mot Blåtindur. Det fristet veldig å gå videre

Jeg gikk så videre på Moldi som ligger like bortenfor. Var der 15 min senere. Da var det bare å komme seg ned igjen selv om det fristet å bare følge ryggen bordover, men tror ikke konemor hadde satt pris på det. For å bevare husfreden var det derfor best å komme seg ned igjen.
Under nedstigningen måtte jeg bare opp på en liten svart klippe som bare stor å ventet på å bli besteget. Greide ikke å la være.

Var nede ved ferga etter 1 t og 32 min. En nydelig tur i et flott terreng.
Det er forresten åpenbart at GPS-sporet ikke har hengt helt med på kartet.