Tur nummer 1000! Fongen i Selbu (05.05.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Fongen (1,441m) 05.05.2016
Fongskaftet (1,298m) 05.05.2016

Visste at dagens tur ville bli min registrerte tur nr 1000 her på peakbook, og tok med en battery i sekken for å feire litt på toppen. Det var litt mer skyer enn forventet, og det var også varslet en del vind, men toppen skulle tas uansett. Veien opp mot Ramsjøhytta var delvis vinterstengt, så jeg kom bare til Gammelvollsjøen med bilen - en liten strek i tidsberegningen. Kompenserte ved å starte litt tidligere, kl 8, etter å ha sovet bak i bilen om natta.

I "bassenget" SØ for toppen var heldigvis skogen lett gjennomtrengelig.

Noe råtten snø innover, og jeg ante en krevende retur. I "bassenget" SØ for toppen var heldigvis skogen lett gjennomtrengelig. Vurderte videre å følge østegga opp til Fongskaftet, men oppe på ryggen skjønte jeg at en mer direkte rute til Fongen virket helt greit, riktignok noe bratt mot slutten. Hadde det vært isete forhold, kunne det blitt litt ubehagelig her.

Fongskaftet til venstre, og Fongen, som jeg gikk rett mot.

Nådde toppen etter 4t 40 min moderat gange og en solid matpause underveis. Det blåste friskt, og bare noen kjappe bilder ble tatt. Stakk oppom alle haugene på toppen, da de virket like høye. Det ser imidlertid i ettertid ut som om at PBEet for høyeste punkt er rett plassert her.

Fra toppen mot Sylane, som er et naturlig blikkfang her.
La returen om Fongskaftet, da det ikke bød på særlig omvei.
Fongen sett fra Fongskaftet.

Måtte seinere ned et ganske bratt heng med våt snø øst for Tronshatten, og likte meg ikke helt der => skled fortest mulig i gjennom. Mye råtten snø på returen, som tok tid. Gps-en hjalp meg å finne igjen skootersporet jeg hadde fulgt om morgenen, og det ble redningen nå!

Sylane-bildet

Written by Øyvindbr 18.05.2016 19:23

Likte det spesielt godt! Prøvde å svare masse på det for noen dager siden, men PB funka ikke for meg da. Skrev en hel masse om hvor mye ugjort jeg har i Trøndelag og hvor forlokkende det er på en kombinert skau- og fjellsjel som meg, ikke minst fordi man kan telte i dagesvis i ensom majestet der...