Vindfjella og Stubbekollen (11.05.2016)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen) GSM

Start point Viddaseter p-plass (495m)
Endpoint Samme (495m)
Ascents Snipetjernhøgdene Sørøst (590m) 11.05.2016
Stubbekollen (617m) 11.05.2016
Vindfjell (621m) 11.05.2016
Vindfjell Nordøst (614m) 11.05.2016
Visits of other PBEs Parkering Viddaseter (485m) 11.05.2016

Vestfold pf>100m #59-60/68

Parkerte oppe ved Viddaseter parkeringsområde ved 7-tida om kvelden.
Tok en rask tur oppom Stubbekollen. Fin åpen granaskau i halvbratt li før åpen heivegetasjon overtar oppe på platået. Videre mot Vindfjella tenkte jeg først å gå på sti merket av på kartet. Denne fant jeg aldri, hverken på tur opp eller ned enda jeg tilsynelatende krysset denne iflg GPS!
Dermed ble det offtrack og likegreit det :-) Gikk gjennom fine granskogpartier avbrutt av noen interludier med trasking over forskjellige typer myr og en og annen lyngheikolle. Tok kurs over de fleste kollene på min vei, og på en av de bakset ei vakker røy opp på kort hold under ei skjørtegran. Den fjerde storfuglen i Vestfold iår var et faktum :-) Ikke lenge etter tok en like flott orrhøne til vingene. Og jaggu kom ikke en elegant hare hoppende ufortrødent gjennom den mosegrønne granaskauen, blei pokker meg nesten andektig der jeg sto og fordøyde alle opplevelsene! Etter litt artig klyving, pga rutevalg, i de urørte og naturskjønne liene under Vindfjell var jeg framme ved storvarden. Liten pause i kveldssola og tørking av trøye før jeg gikk ned til Vindfjell NØ. Utrolig flott kolle med meget flott gammalskau med bratte skrenter og mosegrønne skar med mye nedfall. Sammen med utrolig flott utsikt gjør at denne kollen er mye mer besøksverdig enn hovedtoppen i min bok !

Gammalskogen under VIndfjell NØ i lav kveldssol
Tyrikrokrygg

Ble mye "surring" rundt med kamera i dette området, men klarte etterhvert å rive meg løs fra området. På vei videre ned var jeg bla innom et utrolig flott myrtjern.
Vel nede ved bilen ble det en runde i området med kameraet i den pågående solnedgangen.

Torvmyrull i solnedgang
Einerbjørnemose i lav kveldssol ved Viddaseter
Solnedgang over myra ved Viddaseter
Siste rest av lys over myra
Løvsprett i restene av varmt lys før dag glir over i natt...

Terningkast? Uten tvil, en klar sekser...lett :-)