Storviglen i Røros - fra svensk side (04.05.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Storviglen (1,561m) 04.05.2016
Visits of other PBEs Hamrafjället skisenter - parkering (780m) 04.05.2016

Endelig klar for flere av kommunetoppene i Sør-Trøndelag! Været var topp, og Røros' høyeste ble tatt fra svensk side. Fordelen var skiheis opp til 930 moh, et par hundre meter høyere enn om en starter fra Feragen, samt et par kilometer kortere. Ulempen er 20 min mer i bilen om en kommer vestfra, samt at man må ned 50-60 hm underveis.

Heis nr 2 var den eneste som var i drift, og så vidt over kl 9 satt jeg på t-kroken. Tendenser til noe råtten snø allerede fra starten på ca 930 moh - det kunne bli krevende på returen!

Storviglen dukket opp der jeg slapp t-kroken i skiheisen.
Grensevarden til Norge passeres idet motbakkene opp mot Storviglen (bak) starter for alvor.

Nydelig vær hele tiden, og etter meget snaue 3,5 t var jeg på toppen, hvor det trakk litt surt, så oppholdet ble kort. Et svensk par på rando var nettopp kommet opp fra en noe mer nordlig retning, og vi slo av en prat. Helagsfjellet dominerte utsikten mot Sverige, sammen med Sylane noe lenger nord. Her er videopanorama:

En fornøyd mr Andersen på toppen, med Helagsfjellet bak. Sylane bak til venstre.

Returen er lite å skrive om, men kortfellene måtte på da jeg skulle opp 50-60 hm igjen, og minnet om den eneste fordelen med heller å ha startet ved Feragen på norsk side; sammenhengende skli-tur tilbake. Jeg angret dog ikke på mitt valg. Like før jeg nådde øverste parti av alpinsenteret, ble snøen svært råtten, og det var deilig å ha preparerte bakker ned til bilen igjen.