Rinnan - Songdalen (28.04.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Rinnan (413m) 28.04.2016

Vel ferdig med turen til Ørteknappknuten i Marnardal kjørte vi sørover mot Songdalen og tok nordover på Finslandsvegen. Like sør for Storaker gård går det av en skogsvei som bl.a. Olepetter (Ole-Petter Andersen) har beskrevet som adkomst til toppen tilbake i 2011 da han kjørte sin Toyota Yaris langt innover denne skogsveien. Vi kunne ikke være dårligere, og tok fatt på denne veien med en sidrumpa tysker, riktignok med mulighet for heving noen cm ved behov. Det skulle ikke gå lange stunden før vi angret på å ha kjørt inn her. Veien var egentlig ikke kjørbar for en vanlig personbil. Dype spor, steiner og bakketopper gjorde dette til en prøvelse. Vi var glade da vi etter ca. 600 m kom frem til en snuplass på GPS 418350 6466880 der vi satte bilen fra oss.

Hit men ikke lenger kjørte vi på denne skogsveien
Sidevei mot høyre. Her kan en gå ganske langt på traktorveg

Etter å ha fortsatt noen hundre meter på skogsveien, stakk vi ut mot høyre i retning "toppen" på GPS-kurs, og kom frem til den meget beskjedne varden på et flatt parti inne i skogen. GPS 419341 64677027.

Høyeste punkt i Songdalen kommune!
Peakbook-varde på Rinnan
Traktorvegen vi fulgte på tilbaketuren

På returen fulgte vi en traktorveg som går endel sør for der vi gikk opp. Her var det fint å gå, og traktorvegen kommer inn på stien vi gikk opp på GPS 418580 6466977. Turen var unngjort på 1 time, og vi kom oss heldigvis tilbake til vanlig vei uten skade på bilen!