Kveldstur til noen småtopper (10.05.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Høgåsen (194m) 10.05.2016
Kongshåmmåren (195m) 10.05.2016
Våttån (240m) 10.05.2016

Hadde tenkt å slappe litt av i dag etter en dårlig natt, men da været ble så bra i ettermiddag, klarte vi ikke å la være å gå tur i dag heller. Hoppet i bilen med beskrivelse til Kongshåmmåren og Høgåsen. Kjørte inn til bommen ved Oppheim. Bommen var oppe, men vi tok ikke sjansen på å kjøre opp. Gikk opp veien til masta, forbi masta og inn til den røde bua til Otto. Derfra var det nå ryddet opp på den lille toppen bak bua og lett å finne "punktet" på KONGSHÅMMÅREN. Gikk også oppom HØGÅSEN på vei ned igjen. Lett tur og klar for mer, men hadde ikke med beskrivelse til noe mer.

Steinen på Våttån. Er den høyest, eller bua vi gikk til rett bortenfor etterpå. Var på begge.
Liv hadde et kart der Våttån også stod, men ingen beskrivelse, bare en delvis halvveis en i hodet... og vi hadde GPS, så vi plotta inn Våttån og kjørte til Vikan. Kjørte til enden på veien forbi Vikan, men snudde og kjørte ned igjen til en liten trafo, der stod det nemlig noen skilt som peika rett vei. Dette var et DUMT valg! Stien er rødmerket men der var masse trenedfall og etter en stund kom vi opp i det verste Liv vet, hogstfelt med bruk av hogstmaskin. Vi baska og streva oss til toppen med steinene og videre til toppen med antennen og bua. Bok på bua på toppen av VÅTTÅN. Til neste mann: på baksiden av bua på toppen starter en fin sti, som etter hvert går over til å bli traktorvei. Denne går tilbake til enden av veien der vi snudde. GÅ fra den parkeringen (se bilde). Da blir dette en fin tur, ikke en slåsskamp med greiner og kvist og kvast.
Parkeringsplassen el. der traktorveien/stien starter rett frem.