Barheia - Lyngen (05.05.2016)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Svensby Tursenter
Ascents Barheia (352m) 05.05.2016
Utsikten sørover fra Barheia.

Når vi først skulle avgårde til Lyngen i skisesongen var det egentlig ganske ergelig at jeg ikke kunne stå på ski. Jeg fant ut at jeg ville dra likevel og heller finne meg noen rusleturer jeg kunne kose meg med mens resten av gjengen min dro på skitoppene. Vi leide et hus i Svensby, og hva var vel mer naturlig da enn å starte med en tur til Barheia?

Varden på Barheia.

Fra Svensby Tursenter følger man en grusvei i nordøstlig retning til man kommer til en bom. Ikke lenge etter bommen tar det en sti av til venstre (mot vest). Først krysser man Gamelva over noen steinheller, og derfra er det merket sti hele veien opp til toppvarden på 351 moh. Det var selvfølgelig en hel del våt/råtten snø å tråkke seg gjennom oppover lia i bjørkeskogen, men det kom vel egentlig ikke som noe sjokk. Skulle på toppen uansett, jeg. Over tregrensa mistet jeg merkingen (den lå vel fort under snøen), men det var uansett selvforklarende hvor jeg skulle videre. Selv om Barheia er en lav og særdeles lite alpin Lyngentopp var det overraskende fin utsikt fra toppen. Masse kule fjell så langt øyet kunne se! Kartet angir det høyeste punktet til å være et par hundre meter nordvest for varden. Jeg syntes egentlig at det virket som om varden var det høyeste punktet, men 1 meter fra eller til er kanskje vanskelig å bedømme med rent øyemål. Jeg gikk uansett bort til kartets 352-punkt for å være på den sikre siden. Om ikke annet var det litt bedre utsikt nordover Ullsfjorden derifra. Fin tur i skikkelige fjellomgivelser.

Utsikt mot nordvest. Ullstinden til venstre.