Nordligst i Lyngen (08.05.2016)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Ascents Lyngstuva Nord (97m) 08.05.2016
Visits of other PBEs Lyngstuva Fyr (36m) 08.05.2016
Nordklubben (4m) 08.05.2016
Russelva p-plass (86m) 08.05.2016
Skipsvrak ved Lyngstuva (2m) 08.05.2016

Mens reisefølget mitt tok seg en skitur på Russelvfjellet før retur til flyplassen i Tromsø, benyttet jeg anledningen til å komme meg ut til det nordligste punktet i Lyngen. Jeg gikk fra parkeringsplassen ved Russelva, men det er også mulig å kjøre en snau kilometer lenger nord, og parkere på en lomme der den asfalterte bilveien slutter og går over i en grusvei. Grusveien følges nordover i et par kilometer før den går over i en sti som man følger videre. Omlag 500 meter sør for fyrtårnet på Sørklubben deler stien seg og man kan enten gå over en liten høyde eller fortsette langs fjæra, som jeg fikk lyst til. Her begynte det å bli litt morsomt klippelandskap å bevege seg i, og et sted kom jeg til et lite klyvepunkt man måtte ned for å komme seg videre. Kraftige vindkast gjorde at jeg måtte passe litt på balansen, men selve klyvinga var bare et par tak med godt feste for hender og føtter.

Et par enkle klyvetak for å komme seg ned på denne stranda, og deretter er det lett å komme seg videre opp til fyrtårnet på Lyngstuva.
Omlag 500 meter øst for Lyngstuva fyr fant jeg et digert skipsvrak som var knukket i to og skylt opp på land. Spennende å utforske! Lyngstuva Nord bak.
Så kom jeg ned til en liten strand hvor det lå henslengt litt rustne vrakrester og etter å ha krysset denne var det straka vegen opp til fyrtårnet. Ved siden av fyrtårnet lå det en liten rød hytte, og der kan man visst overnatte hvis man vil. Da jeg stod nedenfor fyrtårnet og følte meg fornøyd med å være lengst nord i Lyngen, ble jeg med ett oppmerksom på at dette nok var en sannhet med modifikasjoner. På min østlige side lå det da vitterlig landmasser som så ut til å stikke ut i sjøen enda lenger nord enn der jeg for øyeblikket oppholdt meg. Det var for gæli! Etter et titt på klokka og et løfte til meg selv om å ikke gjøre altfor mange fotopauser kom jeg fram til at jeg ville rekke å ta meg bort dit før jeg måtte se til å komme meg tilbake.
Nordklubben - det nordligste punktet i Lyngen.

Mellom Sørklubben og Nordklubben var det en kombinasjon av klipper, steinheller og gresstuster. Deler av strekningen var det tydelig (dog umerket) sti. Skikkelig spennende og morsomt terreng å ta seg fram i, og spenningen steg et par hakk da jeg kom over et digert skipsvrak som var knekt i to og skylt opp på land. Jeg fant i midlertid ingen rester etter forulykket mannskap. Kanskje ikke så rart for etter all rusten å bedømme har skipet ligget der i årevis. Etter litt vrakinspeksjon gikk ferden videre. Utpå Nordklubben blåste det friskt, og jeg måtte holde et lavt tyngdepunkt for ikke å bli dyttet over klippekanten.

Lyngstuva nord.

På tilbakeveien gikk jeg oppom Lyngstuva Nord. Der fant jeg en trimkasse uten innhold og et par andre folk. Da jeg kom tilbake til bilen og møtte de andre, som hadde hatt en snøfri anmarsj og dårlig sikt, ble vi enige om at det var jeg som var vinneren av dagens beste tur. Hurra! Storfornøyd med det. Når det er sagt: Jeg veldig gjerne tilbake til Lyngen og gå oppå noen av disse flotte fjellene i stedenfor å bare beundre dem på avstand.