Høyest i Gulen kommune (09.05.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Svadfjellet stistart/park.lomme E39 (223m)
Endpoint Samme (225m)
Ascents Svadfjellet (877m) 09.05.2016

Lars var straks med på notene da jeg tok kontakt et par dager i forveien med et presumptivt supert værvarsel som lokkemiddel for høy tur-pri denne mandagen. Mens jeg gjorde det nødtørftigste av arbeide i morgentimene på jobb, dro sprekingen Lars i gryotta avgårde for bestigning av Skarpefjellsnakken som en aperitiff til Svadfjellet; imponerende! Og jammen stod han ikke klar og ventet ved den gamle brua ved stistart for Svadfjellet da jeg ankom sent på formiddagen. Været var varmt og solrikt; en skikkelig forsommerdag med andre ord. Bæring av ski på sekkene i jevn stigning opp Skitdalen(opprinnelsen til navnet vanskelig å forstå; ingenting å si på naturskjønnheten..) Tok et stykke feil side av elven og fulgte noen dyretråkk, en meget tydeligere sti gikk på andre siden viste det seg på returen.. Fortsatt ikke skiføre da det flatet ut og vi kom opp i botnen mellom Leina og Blåfjellsvatnet. Fulgte stien videre bratt opp i nord/nordøst innerst i botnen og fortsatt i nordøstlig retning mot Svadfjellet, som ennå var ute av synsrekkevidde. Spredte varder viste vei. I en nordvesthelling ca 1/2 km etter at vi kom opp av nevnte botn var det såpass med snø at vi kunne ta skiene på; Lars med randonne, jeg med min sønns noe mer spinkle Åsnes Nansen fjellski.

Svadfjellet i sikte
VARMT; selv med såpass lett påkledning

Det var skikkelig varmt, og føret var akkurat på grensen til å kunne kalles råttent, men holdt akkurat. Litt opp og ned, og snart hadde vi Svadfjellet i sikte.
Småbratt siste stykket, nærmet oss varden fra vest/nordvest. Lite vind og fortsatt fin temperatur på toppen. Litt disig slik at utsikten ikke var optimal, men ante at vi her kunne se langt avgårde, særlig mot nord og nordvest.
Obligatorisk topposering...

Mens vi satt på toppen og inntok medbrakt niste, ble vi oppmerksom på en brusende/fossende lyd i sørøst, som varte atskillige minutter og så gradvis avtok i styrke; trolig en is/snødemning i et vann som brast og tømte seg i et større vassdrag, men altså skjult fra vår synsvinkel. Nedover hadde vi stedvis overraskende bra nedkjøringer, særlig første fallet fra toppen, og siste fonna før det var slutt på sammenhengende snødekke; passet på å holde flanker hvor sola hadde tatt minst, der dette var mulig. Vel nede ved bilene kunne vi konstatere at dette var en dag med godt over 20 gr C i lavlandet. Takk for hyggelig turfølge til sørvestligste kommunetoppen i Sogn og Fjordane, Lars!

Formen

Written by Stigun 09.05.2016 22:58

er ikke mye å skryte av, men galskapen og iherdigheten ser ut til å stige i takt med solhøyden og daglengden :-) Det er ingen ulempe med en viss jobbmessig autonomi innimellom heller(dagen gikk stort sett med..) Liker ditt fokus i forhold til toppdestinasjon i forhåpentligvis nær fremtid, og å holde følge blir ikke noe problem; for deg!

Stor ettermiddagsrekkevidde!

Written by ilyslo 09.05.2016 22:11

Du er virkelig imponerende iherdig og i garantert knallform. Ser fram til å prøve å holde følge til Sandfloegga!!